Type de document : research article

Auteur

Professeur-assistante Université Azad Islamique (Unité de Sciences et de Recherches)

Résumé

L’enseignement de l’écrit des textes argumentatifs en classe du FLE constitue un sujet délicat ; d’abord lorsqu’il s’agit de faire connaître le texte argumentatif et ensuite quand les étudiants doivent produire un texte argumentatif.
Cet article vise d’examiner des cas de transposition et des théories et descriptions du type argumentatif. La démarche que nous proposons dans cet article pour l’enseignement des textes argumentatifs consiste en un mouvement partant du général au particulier. Cela signifie que pour enseigner les textes argumentatifs il convient d’abord d’initier les étudiants aux grandes structures argumentatives (surtout au niveau conceptuel, organisation d’idées, schéma macrostructural et cohérence argumentative) avant d’en d’arriver à la présentation des outils grammaticaux qui servent à la cohésion syntaxico-sémantique des microstructures du discours argumentatif. De cette façon les étudiants se familiarisent, au départ, avec divers exemples leur permettant de lire et comprendre une notion de ce type textuel, pour faire face ensuite aux questions relatives au texte argumentatif.
 
 

Mots clés

Titre d’article [Persian]

تأملی بر روش شناسی آموزش متون استدلالی در کلاس آموزش زبان فرانسه

Auteur [Persian]

  • لیلا شوبیری

دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات)

Résumé [Persian]

آموزش نوشتن متن استدلالی در کلاس زبان خارجی فرانسه  از دو جنبه امری  حائز اهمیت است. ابتدا شناساندن متن استدلالی به زبان‌آموزان و سپس کمک به آنها هنگام نگارش متن استدلالی.
مقاله حاضر در نظر دارد تا به نظریه‌ها، توضیحات و انتقال آموزشی متون استدلالی بپردازد. روش پیشنهادی در این مقاله حرکت از  کل به جزء می‌باشد. به عبارت دیگر برای آموزش متون استدلالی شایسته است که در ابتدا و قبل از معرفی عناصر دستوری که منتج به شکل‌گیری انسجام دستوری-معانیِ عناصر کوچک-ساختارمتون استدلالی می‌شود زبان آموزان را با ساختارهای کلی این متن (بخصوص در سطح مفهومی، سازماندهی ایده‌ها و نظرات، الگوهای بزرگ‌-ساختار و انسجام استدلالی) آشنا کنیم. بدین ترتیب زبان آموزان در‌ابتدا با مثالهای متفاوتی از این گونه متنی آشنا می‌شوند که به آنها فرصت خواهد داد تا به خواندن و درک مفهوم این‌گونه از متن بپردازند، روشی که به آنها اجازه‌ی رویارویی با مسائل مرتبط با متون استدلالی را خواهد داد.
 

Mots clés [Persian]

  • متن استدلالی
  • طرح
  • سازماندهی نظریات
  • فرانسه به مثابه زبان خارجی
  • تز (نهاد)
  • آنتی تز (برابر‌نهاد)
  • سنتز (همنهاد)