Type de document : research article
Auteur
Université Allameh Tabbatabai Professeur-Assistant
Résumé
De nombreux ouvrages de grammaire sont proposés aux enseignants et aux apprenants de FLE. La plupart des méthodes de FLE parues récemment proposent une approche communicative qui suggère une méthodologie sans apprentissage de la grammaire explicite. Notre expérience dans l'enseignement du français langue à l'université nous révèle que les apprenants sentent plutôt le besoin d'un enseignement grammatical.
Comme la contrainte du temps existe également dans l'apprentissage, on se demande comment résoudre le problème de l'enseignement de la grammaire dans un cours de langue. Puisque la nécessité de l'enseignement de la grammaire ne peut être ignorée, nous essaierons de présenter ici les différents types de grammaires (explicite- implicite- intériorisée- orthographique) afin de mieux aider les enseignants dans leur tâche.
Mots clés
Titre d’article [Persian]
آموزش دستور زبان فرانسه به غیر فرانسهزبانان
Auteur [Persian]
- عصمت سماکار
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
Résumé [Persian]
روشهای اموزش زبانهای خارجی با در نظر گرفتن دست آوردهای اخیر زبانشناسی متحول شده است. به جرئت میتوان اظهار کرد یادگیری زبان فرانسه با دستور آن ارتباط مستقیم دارد زیرا آموزش زبان گقتاری به بزرگسالان در محیط آکادمیک با استفاده از دستور آسان تر صورت میگیرد.
آموزش دستور در زبان فرانسه سابقه دیرینه دارد و تدوین کنندگان روشهای آموزش زبان نمیتوانند به سادگی از آن صرف نظر کنند. دانشجویان ایرانی زبان خارجی ( انگتیسی ) را به صورت مستقیم با استفاده از دستور فرا گرفتهاند و عادت به بیان قوائد دستوری دارند در نتیجه نادیده گرفتن آن در آموزش دشوار خواهد بود.
آموزش زبان نوشتاری به دلیل ماهیت دستوری آن و تفاوت فاحش نوشتاری و گفتاری دز فرانسه استفاده از قوائد دستوری را جهت یادگیری نوشتار الزام آور میکند.
مقاله حاضر " آموزش دستور زبان فرانسه به غیر فرانسهزبانان " بر آنست دستورهای نوین را مورد برسی قرار دهد تا مدرسین آموزش زبان با توجه به ویژگیهای فردی زبانآموز از تدریس آن صرف نظر کرده یا آموزش مدون را جایگزین آن نمایند.
Mots clés [Persian]
- آموزش دستور- دستور سنتی – دستور آشکار –دستور تلویحی – دستور درونی