نقل قولهای مستتر : بررسی درج دو عبارت پروسنی در رمان "زندگی طرف مصرف" نوشته ژرژ پرک
محمد رحیم
احمدی
Université Alzahra de Téhéran
author
text
article
2007
fre
همانطور که می دانیم رمان معروف ژرژ پرک با عنوان " زندگی طرز مصرف" آکنده است از عبارت و جملاتی که به نویسندگان دیگر تعلق دارند. این مقاله با عنوان "نقل قولهای مستر : بررسی درج دو عبارت پروستی در رمان پرک" با اتکا بر نظریه زاویه دید، به تحلیل شبوهها و راهبردهای پرک برای درج دو عبارت از پروست در رمان خویش و مخفی کردن آن در توده رمانی خود می پردازد، بی آنکه خواننده معمولی بتواند متوجه حضور این جملات گردد. آنچه مورد توجه ماست، بررسی تغییرات بیانی دو متن و شیوه های انتقال متن اول به متن دوم است. اینکه چگونه قطعاتی از رمان " در جستجوی زمان از دست رفته" که یک رمان به صیغه اول شخص مفرد است می توانند در رمان "زندگی طرز مصرف" که یک رمان سوم شخص است درج گردند.
Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
1735-692X
3
v.
5
no.
2007
5
19
https://www.revueplume.ir/article_48778_bef095fb7dd3d24f4f2ff9e0087dda9e.pdf
dx.doi.org/10.22129/plume.2007.48778
سرگشتگی شخصیت های داستانی گریز از شخصیت پردازی: از نویسندگان رمان نو تا هوشنگ گلشیری
فریده
علوی
Université de Téhéran
author
نگار
صالحی نیا
Université de Téhéran
author
text
article
2007
fre
از اساس بنیادین یک اثر ادبی شخصیت های موجود در آن می باشند. خلق شخصیت های داستانی با شرایط جامعه و موانع فرهنگی موجود در آن ارتباط تنگانگی دارد و پیر و تحولات اجتماعی که نوع بشر دچار آن می شود شکل می گیرد. هر زمانهای، به فراخور حال خود و با باورهای ذهنی موجود، یک نوع قهرمان خاص را می طلبد. انسان عصرحاضرانسانی است با ذهنی پریشان و روحی آزرده از لطمات جنگ ما، فروپاشی ارزش ها و حاکمیت جامعة نظام مصرفی ، بی است که دیگر با شخصیت های ادبی مرسوم مانند قهرمان های رمان های بالزاک همذات . نمی نماید. امروزه، شخصیت های داستانی به دلیل آشفتگی ذهنشان تبدیل به اشباح اندک فرد بافتهای شده اند. محو شدن قهرمان از عرصه رمان و تبدیل شدن او به وجودی نامشخم ان خصیصه های شاخص جریان ادبی رمان نو در فرانسه می باشد. در آثار گلشیری نیز، شخصیتها مکان تجلی احساسات غالب این دوران شده اند: تشویش، ناتوانی، شکست، پوچی و تنهایی در اینجا کوشیده ایم شباهت های بسیاری را که در شیوه پرداختن به شخصیت داستانی بین آثار نویسندگان فرانسوی رمان نو و نوشته های هوشنگ گلشیری وجود دارد، نمایان سازیم
Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
1735-692X
3
v.
5
no.
2007
21
32
https://www.revueplume.ir/article_48779_d5875546d2fcd431551c3bb111ab5107.pdf
dx.doi.org/10.22129/plume.2007.48779
نام، ظهور و نقش شخصیت ها در سووشون اثر سیمین دانشور
مهوش
قویمی
Université Shahid Beheshti
author
شهروز
پزشکی
Université Shahid Beheshti
author
text
article
2007
fre
همه شخصیتهای رمانها نامی دارند که ممکن است با نگاهی اجمالی ارزش واقعی آن نام تجلی پیدا نکند. شخصیت همچنین در نخستین ظهور خود در داستان، بر خواننده تاثیر ویژه ای می گذارد که فقط با تحلیلی دقیق می توان به ارزش واقعی آن پی برد. هر چند نویسندگان نقشهای مختلفی به هر یک از شخصیتهای خود در قسمتهای مختلف رمان می دهند، با این همه، نخستین ظهور شخصیت در اثر، از همه مهمتر است زیرا ممکن است بر درک خواننده از این شخصیت تاثیر به سزایی بگذارد. هدف از ارائه این مقاله که با مطالعه بر شخصیتهای سووشون اثر سیمین دانشور شکل گرفته، یافتن ارتباطهای احتمالی میان نام و نقش شخصیت از یک سو و نخستین ظهور و نقش آن از سوی دیگر است.|
Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
1735-692X
3
v.
5
no.
2007
33
52
https://www.revueplume.ir/article_48780_7b00d1748ed9f6d9b8b1eb225393c05c.pdf
dx.doi.org/10.22129/plume.2007.48780
رابطه بین ادبیات و فلسفه: آزادی انسان از دیدگاه دکارت و اسپینوزا
آریو
کار آموزی
York University, Toronto, Ontario, Canada
author
text
article
2007
fre
ادبیات نمی تواند فلسفه را نادیده بگیرد زیرا انجام یک پژوهش جدی درباره برخی از مفاهیم و معانی اساسی در ادبیات، بدون در نظر گرفتن آن مفاهیم و تحول آنها در فلسفه امکان پذیر نیست.
برای مثال، ارائه زمینه پژوهش در مورد مفهوم آزادی انسان در آثار نویسندگان و شعراء بررسی تحلیلی - انتقادی این مفهوم را در افکار و آثار فیلسوفان می طلبد.
در این مقاله کوشش شده است تحلیلی موشکافانه از مفهوم آزادی انسان در فلسفه دکارت، با در نظر گرفتن تحول آن در افکار و آثار اسپینوزا، ارائه شود. دکارت اراده انسان را آزاد، مطلق و بخش ناپذیر می داند. از دیدگاه او ماهیت اراده آزاد انسان همان آزادی انتخاب بین دو متضاد است. آزادی مطلق و بدیهی اراده، مورد نظر دکارت، در فلسفه اسپینوزا رنگ میبازد تا سرانجام به نوعی برداشت حکیمانه از جبر ردای آزادی، منجر شود.
Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
1735-692X
3
v.
5
no.
2007
53
64
https://www.revueplume.ir/article_48781_34955eea4e1fdcc1195427ab4919388e.pdf
dx.doi.org/10.22129/plume.2007.48781
دستور زبان در متن و نقش آن در آموزش زبان فرانسه به خارجیان
رویا
لطافتی
Université Tarbiyat modaress
author
محسن
آسیب پور
Doctorant à l'Université de Tabriz
author
text
article
2007
fre
اگر نگاه به متن برای تحلیل و بررسی انسجام محتوایی آن باشد؛ برای رسیدن به این هدف دیگر پرداختن به جمله در مقام واحد متن موضوعیتی ندارد و کلیت متن در درجه نخست اهمیت قرار می گیرد.|
داشتن انسجام محتوایی کل متن، مولفهای پیچیده و ظریف است که نبود آن در نوشته های خود فرانسه زبانان نیز مشاهده میشود. چنین چالش هایی در تکالیف زبان آموزان ایرانی بی تردید روند یادگیری زبان را دچار آسیب هایی می کند که بی تردید می باید در کلاس های به آن پرداخت. ما هم در این مقال تلاش کرده ایم تا با طرح این مهم تا اندازه ای راهکارهای تحلیل و بررسی انسجام محتوایی متن بپردازیم.
Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
1735-692X
3
v.
5
no.
2007
65
81
https://www.revueplume.ir/article_48782_8233ec1f99ffcd6c36a67b1d671660e7.pdf
dx.doi.org/10.22129/plume.2007.48782
آندره مالرو، اسپانیا و پیکاسو
زولی
میرو کور
Université de Bourgogne
author
text
article
2007
fre
آثار آندره مالرو گستره ای جهانی و اروپایی دارد. این توجه خاص نسبت به اروپا نقاشی پابلو پیکاسو را نیز شامل می شود. با اینکه مالرو در مورد پیکاسو در زمان حیاتش مطلبی ننوشته است اما در سالگرد مرگ نقاش کتابی را به رشته تحریر در آورد تا بدین ترتیب از او قدردانی به عمل آورد. رابطه پیکاسوی نقاش و مالروی نویسنده بسیار پر فراز و نشیب بود. با اینحال در اسپانیا کتاب ضد خاطرات همانقدر سرو صدا بپا کرد که تابلوهای پیکاسو. به همین دلیل است که مالرو سخنگوی نقاش می شود تا بهتر عقاید خویش را در مورد نقاشی بیان کند و پیکاسو هم به بهترین وجه موزه خیالی نویسنده را به تصویر می کشد.
Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
1735-692X
3
v.
5
no.
2007
83
92
https://www.revueplume.ir/article_48783_6018b7e782ed2bebe8c26fb341b2d27b.pdf
dx.doi.org/10.22129/plume.2007.48783
رمان خانوادگی و بازسازی هویت نزد آنی ارنو
ماندانا
صدرزاده
Université de Téhéran
author
لادن
معتمدی
Université de Téhéran
author
text
article
2007
fre
واژه "رمان خانوادگی " به بازسازی داستان زندگی یک فرد از طریق رویا پردازی اشاره دارد که در آن شخص سیر تحولات داستان را بر اساس دلخواه خود نه بر اساس واقعیت به پیش می برد . لیکن مقوله رمان خانوادگی صرفا در قالب تخیل و رویا پردازی خلاصه نمی شود و در آن ارتباط تخیل با داستان زندگی فرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در مقاله حاضر که به مطالعه تخیل براساس الگوی رمان خانوادگی در داستانهای خود زندگینامه ای خانم انی ارنو می پردازد سعی شده است رویاهای دوران کودکی و نوجوانی نویسنده مورد بررسی قرار گیرد. در مرحله بعدی نشان خواهیم داد چگونه تغییر طبقه اجتماعی نزد ارنو منجر به ایجاد کشمکش های روانی شده است که با ظهور تخیلاتی بر مبنای الگوی رمان خانوادگی در دوران کودکی و نوجوانی نویسنده مشخص می شوند. این تخیلات یک مکانیسم تدافعی در مواجهه با فرودستی اجتماعی و بهترین وسیله برای بازسازی هویت نویسنده است
Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises
1735-692X
3
v.
5
no.
2007
93
108
https://www.revueplume.ir/article_48784_7b92848dbdd4b8ec269c606b687980fa.pdf
dx.doi.org/10.22129/plume.2007.48784