@article { author = {ABBASSI, Ali and HEJAZI, Nosrat}, title = {Structure narrative de Voyage au bout de la Nuit de Louis-Ferdinand Céline}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {2}, pages = {5-25}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48723}, abstract = {Le présent article a pour objet de repérer les techniques et les astuces par le biais desquelles l’idéologie et la subjectivité d'un écrivain tel que Céline, se manifestent au niveau de l’énonciation. Pour ce faire, nous avons recouru aux outils linguistiques ainsi qu'aux nouvelles méthodes d’analyses élaborées par Jaap Lintvelt. Les principales questions qui constituent l'assise de cette recherche peuvent être formulées comme suit: comment et dans quelle mesure, la structure narrative d'un roman parvient à refléter l’idéologie de l’auteur, à rendre compte de l’univers affectif et subjectif de celui-ci? Quels procédés et quelles stratégies sont utilisés pour obtenir du lecteur qu'il assimile et adopte, la subjectivité du créateur du roman? Et finalement, quels sont les effets produits par ces techniques narratives sur la réception des lecteurs?}, keywords = {Narration,homodiégétique,hétérodiégétique,auctoriel,actoriel,perceptif-psychique}, title_fa = {ساختار روایی در سفر به انتهای شب اثر لووی فردینان سلین}, abstract_fa = {مقاله حاضر در نظر دارد تا راهکارها و استراتژی هایی را مورد بررسی قرار دهد که براساس آن ایدئولوژی و دنیای ذهنی۔ عاطفی نویسنده در سطح گفته پردازی منعکس می شود. بدین منظور از رویکردی زبان شناختی و با تکیه بر اصول روایت شناختی نوینی که توسط ژپ لینت ولت ساخته و پرداخته شده بهره برده ایم. | پرسش اساسی که شالوده تحقیق مزبور را تشکیل داده بدین گونه مطرح می گردد: ساختار روایتی اثر چگونه و تا چه میزان توانسته است در انعکاس خط مشیء فکری نویسنده و نیز در بازنمود جهان حسی ۔ عاطفی نویسنده مشارکت داشته باشد؟ چه تکنیک ها و استراتژی هایی از سوی نویسنده انتخاب شده تا خواننده جذب نظام فکری نویسنده شده و در نهایت با گزینش دنیای ذهنی ۔ عاطفی خالق اثر، با وی همراه و همصدا شود؟ و نهایت اینکه تأثیر تکنیک های روایتی مزبور بر میزان و نحوه پذیرش خواننده چیست؟  }, keywords_fa = {روایت دنیای داستانی همسان,روایت دنیای داستانی ناهمسان,متن نگار,کنش گر,ادراکی - روانی}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48723.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48723_ec5d6b26b1a428cb01f00becc88ae5f0.pdf} } @article { author = {Alavi, Farideh and Gholami, Fatemeh}, title = {Désert et imaginaire dans Le Désert de Shariâti}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {2}, pages = {26-43}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48724}, abstract = {Le désert est avant tout un espace géographique caractérisé par l'aridité de son climat. C'est à ce titre qu'il représente un lieu idéal pour l'épanouissement de la créativité littéraire. Lieu à la fois objectif et subjectif, le désert constitue un champ idéal pour le déploiement de l'imaginaire. La subjectivité s'y projette à sa guise, sur toute l'étendue d'un espace vacant, et donc peu contraignant, avec, en arrière plan, l'angoisse suscitée par l'immensité du désert. A ce sentiment oppressant, la dynamique compensatoire de l'imaginaire répond, en apportant quiétude et soulagement aux aventuriers aptes à relever le défi de la traversée concrète des étendues désertiques. Cette association est apparente chez l'écrivain iranien Ali Shariâti dont le livre intitulé Les Déserts introduit la thématique du désert avec l'acuité du regard d’un littéraire, voire d’un poète. Dans cet article nous avons essayé de relever, chez Shariâti, certains indices qui permettent d'étayer les modalités de la relation entre l'imaginaire humain et le désert.}, keywords = {Désert,imaginaire,Shariâti,ciel,nuit,rationalisme,Bachelard}, title_fa = {خیال در کویر دکتر شریعتی}, abstract_fa = {قبل از هر چیز، کویر فضایی است که از لحاظ جغرافیایی دارای شرایط آب و هوایی خشک و کم آب است. و با همین عنوان معرف مکانی ایده ئال و مناسب برای شکوفایی خلاقیت ادبی می شود. کویر مکانی واقعی و در عین حال ذهنی است که تبدیل به جولانگاه خیال می شود. در پهنه گسترده فضایی تهی و بی انتها، ذهنیت خود را آزادانه به معرض نمایش می گذارد. با این حال نمی بایست تشویش ناشی از گستردگی کویر را نادیده گرفت. تنها پویایی خیال است که با به ارمغان آوردن تسلی و قوت قلب برای ماجراجویانی که مبارزه عینی با گستره های بیابانی را به جان خریده اند، قادر به پاسخ گویی به این حس نگرانی و اضطراب است. چنین رابطه ای به وضوح نزد نویسنده ایرانی، علی شریعتی، به چشم می خورد که در کتاب خود با عنوان کویر، با ظرافت و ریزبینی یک ادیب و حتی یک شاعر، به مضمون بیابان می پردازد. در این مقاله سعی بر آن داریم که در اثر شریعتی، نمونه هایی را بازیابیم که به ما در ارائه انواع پیوندهای بین خیال بشری و کویر، یاری می رسانند.  }, keywords_fa = {کویر,خیال,شریعتی,آسمان,شب,تعقل گرایی,باشلار}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48724.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48724_ddedc191589f6e9301d8c33b33743ff6.pdf} } @article { author = {Carnoy-Torabi, Dominique}, title = {LITTERATURE, CRITIQUE ET INTERNET}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {2}, pages = {44-65}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48725}, abstract = {L'article fait un tour d'horizon des ressources Internet pour la littérature. Après une explication des difficultés rencontrées par les uns et les autres, l'auteur présente un certain nombre de sites classés par centres d'intérêt. La première partie est consacrée aux sites pédagogiques, qui enseignent à chercher et à s'orienter sur Internet, tandis qu'une seconde partie donne des adresses de site contenant des bases de données littéraires: textes de référence, revues complètes, articles, thèses en ligne. Dans une troisième partie, l'auteur recense une quinzaine de revues de critique littéraire en ligne, en version directement accessible. La conclusion met en perspective les résultats trouvés avec les recherches en bibliothèque, et invite à la prudence tout autant qu'à la persévérance. La liste des URL des sites mentionnés clôt l'article.}, keywords = {Internet,critique littéraire,revues électroniques,textes numérisés,CNRS,Open Archive Initiative}, title_fa = {ادبیات، نقد و اینترنت}, abstract_fa = {این مقاله بررسی منابع اینترنتی مختص به ادبیات است. در آغاز به معضلات و مشکلاتی پرداخته می شود که پژوهشگران بویژه دانشجویان به هنگام جستجو در سایت های مختلف اینترنت بدان برخورد می کنند. آنگاه در چندین بخش، پاره ای از پایگاههای اینترنتی معرفی می شود که در زمینه ادبیات و نقد فعالیت دارند. بخش نخست اختصاص به آن دسته از سایت هایی دارد که چگونگی پژوهش و جستجو در اینترنت را آموزش میدهد و کاربر را در این مقوله راهنمایی می کند. بخش دوم، شامل نشانی سایت هایی است که داده های ادبی مانند متون مرجع، مجله، مقاله و پایان نامه در آنها گنجانده شده است. در بخش سوم، حدود پانزده مجله نقد ادبی معرفی می شود که در اینترنت به سهولت قابل دسترسی است. همچنین یافته های حاصل از جستجو در اینترنت با پژوهش های کتابخانه ای مقایسه شده، و پژوهشگران به احتیاط همراه با پشتکار دعوت می شوند. در پایان فهرستی از نشانی اینترنتی سایت های ادبی ارائه شده است.  }, keywords_fa = {اینترنت,نقد ادبی,مجله های الکترونیکی,مرکز پژوهش های علمی}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48725.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48725_af0787644921c5bdf4e43c391e35de4c.pdf} } @article { author = {Esfandi, Esfandiar}, title = {Métamorphose de l'humanisme mystique dans la poésie persane contemporaine L'exemple de Sohrâb Sepehrî}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {2}, pages = {66-77}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48726}, abstract = {Il est clair au premier abord, que les notions d'humanisme et de mysticisme s'inscrivent en porte à faux. Sommairement exposées, les définitions respectives des deux termes induisent en effet une indépassable (et surtout imparfaite) symétrie. Définie selon les canons occidentaux, l'humanisme installe l'homme au centre de l'univers et valorise principalement la relation horizontale de ce dernier avec ses semblables, tandis que le mysticisme sacralise la communion verticale entre les règnes humain et divin. Le présent article propose d'exposer, puis de dépasser (en partie), les termes de cette apparente dichotomie, en notant au passage, la singularité d'une telle synthèse. Une part importante de l'article sera consacrée au compte rendu synthétique (à certains égards critique) de notre problématique. Pour le reste, il s'agira de prolonger et de compléter notre synthèse en abordant le cas du poète iranien Sohrâb Sépehrî, dont le recueil Hasht Ketâb offre un terrain d'application idéal pour l'illustration de notre thèse.}, keywords = {Mysticisme,humanisme,Poésie,altruisme,Sepehrî,solipsisme,Dieu}, title_fa = {دگرگونی انسان گرایی عرفانی در شعر معاصر فارسی مثال از سهراب سپهری}, abstract_fa = {در نگاه اول واضح و مبرهن است که مفاهیم عرفان و انسان گرایی در تضاد با یکدیگر قرار دارند. در حقیقت، تعاریف داده شده در مورد این دو کلمه، که بسیار موجز هستند، منجر به ایجاد یک تقارن بی معنا و ناتمام می شوند. بر اساس معیارهای غربی، بشر شناسی جایگاه انسان را در مرکز عالم هستی می داند و به طور اساسی رابطه افقی وی با سایر همنوعانش را در نظر می گیرد. این در حالی است که عرفان اتحاد و رابطه عمودی بین قلمرو بشری و الهی را مد نظر دارد. مقاله حاضر سعی در توصیف کلمات این دو گانگی آشکار و پرداختن به خصایص چنین ترکیبی را دارد. بخش گسترده ای از مقاله به روند ترکیبی (و از بعضی جهات انتقادی) این مسئله اختصاص داده خواهد شد. در دنباله، روند ترکیبی خود را با پرداختن به سهراب سپهری، شاعر ایرانی ادامه خواهیم داد که مجموعه هشت کتاب وی در کشاندن فرضیهمان نقش به سزایی دارد.  }, keywords_fa = {خدا,عرفان,انسان گرایی,شعر,دگر دوستی,سی فردگرایی}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48726.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48726_e07d4091d280924713758b147ff88cee.pdf} } @article { author = {KHATTATE, Nasrine and Tahvildary, Negin}, title = {Le langage du silence chez Sohrab Sepehrî et Arthur Rimbaud}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {2}, pages = {78-104}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48727}, abstract = {Témoins de l’insuffisance et des limites de la langue, Sohrab Sepehrî et Arthur Rimbaud évoquent le silence qui impose son rythme et semble même maîtriser la langue. Ils instaurent dans leurs poèmes des blancs significatifs: pauses, points de suspension, tirets et ellipses qui marquent l’indicible. De fait, ce sont deux alchimistes du silence qui n’ont jamais cessé de chercher, tout au long de leur œuvre, le silence sur fond duquel se dégage toute parole et auquel ils semblent vouloir concéder une voix. Or, le silence vitalise leur style par la discontinuité des mots, l'inachèvement des images et le caractère elliptique des vers.}, keywords = {langue,silence,Sohrab Sepehrî,Arthur Rimbaud,modernité poétique}, title_fa = {زبان سکوت سهراب سپهری و آرتور رمبو}, abstract_fa = {سهراب سپهری و آرتور رمبو که شاهد عدم توانایی زبان و محدودیت های آن بودند، کلام خود را با نوای سکوت همگام می سازند، سکوتی که حتی بر زبان نیز چیره می گردد. این دو شاعر از طریق تکنیکهای زبانی و با به کار گیری مکث، سه نقطه؛ خطوط و یا حذف کلمات، به بیان ناگفته ها می پردازند. در حقیقت، آنها دو کیمیا گر سکوت هستند که در تمام آثار خود سکوت را به عنوان بستر کار قرار می دهند، بستری که زبان در آن متبلور می شود، سکوتی که خود گویا می گردد. بدین ترتیب، زبان سکوت از طریق کلمات گسسته، تصاویر ناتمام و اعمال حذف در ابیات به کلام آنها طراوتی خاص می بخشد.  }, keywords_fa = {زبان,سکوت,سهراب سپهری,آرتور رمبو,نوپردازی در شعر}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48727.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48727_5fd7133212f0518692d62151886d5e2b.pdf} } @article { author = {RAHMATIAN, Rouhollah and ABDOLTADJEDINI, Kamyar}, title = {L’erreur, un facteur de dynamisme dans les processus d’apprentissagedes langues étrangères}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {2}, pages = {105-123}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48728}, abstract = {Cet article a pour vocation de proposer une réflexion pédagogique autour de l’erreur, de manière à aider, à la fois l’enseignant et l’apprenant, à mieux se situer vis-à-vis du processus d’enseignement/apprentissage. Nous montrerons entre autres, que l'enseignant peut utiliser l’erreur de l'apprenant comme prétexte, pour lui "délier la langue", et l'inciter à prendre la parole en créant de véritables situations de communication. Cet article rend compte  des résultats d'une étude de terrain relative aux pratiques d’auto-correction, appliquée dans le cadre de trois séries de cours de français langue étrangère, en Iran. Nous verrons également de quelle manière cette alternative de traitement de l’erreur a conduit les apprenants à se responsabiliser à l'égard de leur propre apprentissage.}, keywords = {enseignement,Erreur,apprentissage,FLE,auto-correction,dynamisme d'apprentissage}, title_fa = {خطا یک عامل پویا در روند زبان آموزی}, abstract_fa = {هنگامی که در مورد یاددهی و یادگیری زبان های خارجی صحبت می شود فکرجستجوی راه حلی برای پشت سر گذاشتن مشکلات این فرایند به ذهن هر معلم و زبان آموزی خطور می کند. مسأله خطا در حوزه یاددهی و یادگیری فقط به عصری که ما در آن زندگی می کنیم منحصر نمی شود. شناسایی خطا و تصحیح آن به کمک خود زبان آموز می تواند ما را به سوی خود آموزی هدایت کند. هدف تحقیق حاضر توصیه به تمرکز آموزشی بر روی خطا است که می تواند همزمان هم به معلم و هم به زبان آموز کمک کند تا بدانند در چه مرحله ای از فرایند یاددهی و یادگیری قرار گرفته اند. این تحقیق خطا را ابزاری برای به کار گرفتن آموخته های زبانشناختی در موقعیت های واقعی مکالمه تلقی می کند. بعلاوه در این تحقیق، به منظور استفاده از تمرین های خوداصلاحی، یک کار میدانی هم انجام شده است که نتایج حاصله از تجربه معلم در سه کلاس زبان فرانسه در ایران به صورت مشاهده ذکر شده اند. تصحیح خطا به شیوه تحقیق حاضر در قبولاندن مسئولیت یادگیری زبان به زبان آموز به نتایج با ارزشی دست پیدا کرده است. هدف اصلی این تحقیق معرفی خطا به عنوان ابزاری در اختیار معلمینی است که می خواهند به یاددهی یادگیری زبان فرانسه پویایی ببخشند.   }, keywords_fa = {خطا,یادگیری,زبان فرانسه,پویایی,زبان آموز}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48728.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48728_f5e543ca41e7ae06c5d5e80186680ee7.pdf} } @article { author = {Shahin, Shahnaz}, title = {Le concept de l’ombre collective appliqué à Roberto Zucco de B.M. Koltès}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {2}, pages = {124-137}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48729}, abstract = {Le Soi, concept regroupant le conscient, l’inconscient personnel et l’inconscient collectif, intervient dans le processus d’individuation. Le Soi  est l’archétype qui préforme le moi. La conjonction des opposés est un concept junguien majeur, et la séparation des opposés a pour conséquence la constitution de l’ombre. Dès que nous devenons conscients, le bon et le  blanc se manifestent, tandis que le méchant et le noir sont maintenus, autant que possible, dans l’inconscient pour être projetés à la première occasion sur autrui. Le concept de l’ombre collective sera ici traité à partir et autour de trois personnages ambigus de la littérature. .}, keywords = {Koltès,ombre,archétype,inconscient,Roberto Zucco}, title_fa = {بررسی مفهوم سایه جمعی در نمایشنامه ربر تو زو کو اثر کلتس}, abstract_fa = {مفهوم «خود» در بر گیرنده ضمیر آگاه و نیز ناخود آگاه فردی و جمعی است و در فرایند انفرادی سازی سهم بسزایی دارد. «خود» کهن الگویی است که به مفهوم «من» شکل می دهد. تلفیق تضادها، رویکرد اصلی یونگ را تشکیل میدهد و در اثر مجزا ساختن تضادها سایه پدیدار می گردد. به محض دستیابی به آگاهی، نیکی و پاکی ظاهر می شوند و شر و تباهی تا حد امکان در اعماق ضمیر ناخودآگاه باقی می مانند و در اولین فرصت بر دیگران فراکنی می شوند. این مقاله مفهوم سایه جمعی را در باره سه شخصیت مرموز ادبی بررسی می کند.  }, keywords_fa = {کولتس,سایه کهن,الگو,ضمیر ناخود آگاه,روبرتو زو کو}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48729.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48729_85c1a11cf4f90e3b5255041d0c6eae60.pdf} }