@article { author = {AYATI, Akram}, title = {Le « Verbe », gage de transcendance chez Henri Meschonnic: pour une étude sémiotique des passions}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {12}, number = {24}, pages = {7-22}, year = {2016}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2016.48928}, abstract = {Dans cette étude portant sur l’un des poèmes d’Henri Meschonnic, poète contemporain, nous nous servons des outils fournis par la sémiotique afin de montrer comment se forme et évolue un affect, avant d’être promu au rang d’une passion. Nous allons voir dans quelle mesure la sensation de l’imperfection et la dysphorie qui en découlent font avancer le discours poétique en lui imposant une charge déséquilibrante que le sublime du Verbe et du mot essaie de compenser. Dans ce passage de la dysphorie à l’euphorie, éclatent différentes configurations passionnelles dont on se propose de décrire le schéma afin d’en dégager la représentation textuelle. Nous nous intéressons à dégager dans les organisations signifiantes ce que ces configurations doivent à l’activité perceptive et au sentir, c’est-à-dire montrer de quelle manière les effets de sens peuvent émerger des états de choses, tels que les saisit la perception.  }, keywords = {Meschonnic,Sémiotique,Passions,Dysphorie,Euphorie,Verbe}, title_fa = {"کلمه"، ضامن تعالی نزد هانری مشونیک مطالعة نشانه- معناشناختی شور و احساس}, abstract_fa = {  در این مقاله برآنیم تا با مطالعة یکی از اشعار هانری مشونیک، شاعر معاصر فرانسه، و با تکیه بر ابزار تحلیلی نشانه- معناشناسی عواطف، چگونگی شکل‌گیری و، به تبع آن، تحول "هیجان" را به مرتبة "شور و احساس" بررسیم. این مطالعه نشان خواهد داد که چگونه و تا چه حد، احساس نقصان و ناخرسندی ناشی از آن، گفتمان شعری را پیش می‌برد و بار عدم تعادلی را بر آن تحمیل می‌کند که شکوه‌مندی "کلمه" سعی در جبرانش دارد. در این گذر از ناخرسندی یا ناخوشی به سرخوشی، ساخت‌های عاطفی گونه‌گونی بروز می‌یابد که تلاش می‌کنیم طرح‌وارة آن‌ها را ترسیم و نمای متنی آن‌ها را تبیین نماییم و ببینیم بر چه اساسی تأثیرات معنا می‌توانند از طریق "حالات چیزها" و آن‌طور که درک می‌شوند شکل بگیرند.  }, keywords_fa = {مشونیک,نشانه- معناشناسی,عواطف,ناخوشی,سرخوشی,"کلمه"}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48928.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48928_f7bf6fbe4f5a7fd4fdbee4c9ff9b48c1.pdf} } @article { author = {CHAVOSHIAN, Sharareh and GOLESTANI DERO, Zeinab}, title = {À l’angle du Mehrab du sourcil de l’A(a)imé(e) Étude des visible et invisible de l’amour dans le ghazal hafezien}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {12}, number = {24}, pages = {23-39}, year = {2016}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2016.48929}, abstract = {Essence de la création, l’amour ne cesse de se proposer comme l’un des thèmes fondamentaux de la littérature persane, notamment chez Hafez. Présent sur les frontières du sensible et de l’intelligible, l’amour tisse des liens sans cesse renouvelés entre le visible et l’invisible. Etablissant ainsi un parallélisme entre le sacré et le profane, il se caractérise dans la littérature mystique par une ambiguïté interprétative qui, loin d’entraver la perception du sens, permet la naissance d’une expérience esthétique du sensible, celle qui apparaît dans les vers de Hafez et ce, grâce à la présence d’un élément architectural sacré, à savoir, le mihrab pour lequel le poète a évoqué un autre signifié, le sourcil de l'A(a)imé(e). Cet article a pour objectif d'étudier cette binarité du sens de l'A(a)mour chez Hafez et de justifier son choix pour un élément architectural apte à évoquer cet A(a)mour.  }, keywords = {Hafez,Amour,Visible,Invisible,Mihrab}, title_fa = {در گوشة محراب ابروی یار بررسی وجوه آشکار و نهان عشق درغزلیات حافظ}, abstract_fa = {      عشق، به‌مثابه جوهرة آفرینش، مضمونی است که همواره در ادبیات، به‌ویژه ادبیات فارسی، حضوری چشم‌گیر دارد و با قرار گرفتن میان محسوسات و معقولات، رشته‌هایی ناگسستنی میان آشکار و نهان می‌تند. درپی تبلور نوعی توازن میان تن و امر قدسی، عشق در ادبیات عرفانی ایران با ابهامی همراه می‌شود که به شکل‌گیری تجربه‌ای زیبایی‌شناسانه از محسوسات می‌انجامد. این تجربه، به‌واسطة محراب، به منزلة عنصری قدسی و مرتبط با معماری، در شعر حافظ بازتاب می‌یابد؛ البته با مدلولی دیگر، یعنی ابروی یار که شاعر در مقابلش به سجده می‌رود. مقالة حاضر سعی دارد تا با مطالعة دوگانگی مفهوم عشق در غزلیات حافظ، به واکاوی ریشه‌های حضور محراب، به‌عنوان عنصری مرتبط با معماری و یادآور عشق در اشعار او بپردازد.  }, keywords_fa = {حافظ,عشق,آشکار,نهان,محراب}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48929.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48929_b14f61ff0fa1b264b7547b3e34a82fc7.pdf} } @article { author = {Javari, Mohammad Hosein}, title = {Formes de vie et modes d’existence durable: une approche sémiotique de L’Homme qui plantait des arbres de Jean Giono, et un poème de Malek-al-Shoarayé Bahar}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {12}, number = {24}, pages = {41-59}, year = {2016}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2016.48930}, abstract = {Cet écrit a pour objet de faire une étude sémiotique du discours littéraire. Celui-ci qui a souvent joué un rôle de précurseur parmi d’autres expressions artistiques, nous a toujours incités à suivre une forme de vie et un mode d’existence fondés sur la raison, sur le sentiment de la solidarité avec les autres et avec la nature et, enfin, sur l’éthique. A travers deux textes, L’homme qui plantait des arbres de Giono et un poème de Malek-Al- Shoarayé Bahar, Digaran kachtand…, appartenant à deux cultures différentes, nous chercherons d’une part, à dégager grâce à une analyse sémiotique une certaine éthique de l’environnement et, d’autre part, d’illustrer l’idée suivant laquelle la littérature en discursifiant le monde, propose une véritable valeur transculturelle, une interdépendance existentielle. La biosphère et la sémiosphère, tout comme le culturel et l’interculturel, nous intéresseront pour illustrer notre objectif.  }, keywords = {Giono,Bahar,Sémiotique,Interculturel,Sémiosphère}, title_fa = {اشکال زندگی و روشهای زندگی پایدار رویکرد نشانهشناختی مردی که درخت می‌کاشت اثر ژان ژیونو و شعری از ملک‌الشعرای بهار}, abstract_fa = {هدف این مقاله مطالعة نشانه‌شناختی گفتمان ادبی است که اغلب اوقات، در میان سایر شیوه‌های بیان هنری، حکم پیشتاز را دارد و همواره ما را به درپیش گرفتن روشی از زندگی سوق می‌دهد که بر دو اصل عقل و همبستگی با دیگران و، به ویژه، بر طبیعت استوار است و اخلاق را بن‌مایة کار خویش درنظر می‌گیرد. تحلیل نشانه‌معناشناختی دو متن مردی که درخت می‌کاشت و دیگران کاشتند ... که متعلق به دو فرهنگ متفاوت است، به ما امکان خواهد داد تا اخلاق زیست‌محیطی برپایة صیانت از کرة زمین، حفظ نسل‌های آینده، سلامتی جمعی و حیات پایدار را بررسی کنیم و نشان دهیم که ادبیات با به تصویر کشیدن جهان پیرامون، بیانگر ارزشی فرافرهنگی مبتنی بر وابستگی‌های وجودی بینابینی است. بدینسان، هم مسائل مربوط به بیوسفر و سمیوسفر مورد توجه قرار خواهند گرفت و هم مسائل فرهنگی و بینافرهنگی تا از این طریق بر اشکال گوناگون زندگی و روش‌های زندگی پایدار تأکید ورزیم.}, keywords_fa = {ژان ژیونو,ملک‌الشعرای بهار,نشانه معناشناسی,حیات پایدار}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48930.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48930_348c296ab39fedee4e6218e5185cb700.pdf} } @article { author = {JOOZDANI, Zohreh and AZIMI-MEIBODI, Nazita}, title = {Descriptions impressionnistes dans La Curée de Zola: étude linguistique}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {12}, number = {24}, pages = {61-75}, year = {2016}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2016.48931}, abstract = {L’étude des passages descriptifs de La Curée de Zola et l’examen détaillé des aspects pittoresques de cette œuvre confirment et renforcent les rapports réciproques entre l’art pictural et la littérature que le romancier naturaliste a créés par un déploiement d’images féeriques et de spectacles splendides dans ses écrits. Ces tableaux montrent l’intérêt artistique du roman zolien et le choix du romancier dans l’écriture impressionniste des scènes. S’inspirant de ce courant et novateur dans ses descriptions, Zola va à la rencontre de la modernité, en se servant de cette nouvelle façon d’expression. Le présent travail, s’intéresse à une étude linguistique de La Curée afin de mettre en évidence les moyens linguistiques dont se sert l’écrivain pour briser les frontières entre l’art et la littérature. L’analyse linguistique nous permettra de montrer qu’un emploi différent des articles, des verbes, des noms, des adverbes et d’autres éléments grammaticaux a permis à Zola de faire montre d’une extrême habileté dans la transposition de la réalité en impression.  }, keywords = {Zola,La Curée,Description,Impressionnisme,Naturalisme}, title_fa = {توصیف تأثرگرا از دیدگاه زبانشناختی در سهم سگان شکاری اثر امیل زولا}, abstract_fa = {بررسی جنبه‌های نقاشی‌وار در رمان سهم سگان شکاری اثر زولا، گواهی است دالّ بر وجود رابطه‌ای دوسویه، میان هنر و ادبیات، که توسط زولا، رمان‌نویس ناتورالیست، از طریق ایجاد پرده‌هایی در قالب تصاویر سحرآمیز و صحنه‌های باشکوه، با زبانی نو ادا شده‌است. این پرده‌ها، آشکارا نشان‌گر گرایش این رمان‌نویس در پرداختن به نوشتار تأثرگرا از خلال تأکید بر صحنه‌های زیباست. زولا، با نوآوری در فنّ توصیف و تاثیرپذیری از نقاشان تأثرگرا و همچنین بهره‌گیری از این سبک جدید، گامی به سوی مدرنیتة مقارن با آن دوران برمی دارد. مقالة حاضر تلاش دارد، با مطالعة چند صحنة توصیفی از سهم سگان شکاری، نحوة استفاده از ابزارهای زبان‌شناختی را در نگارش تأثرگرا بَررسد و نشان دهد که زولا بین هنر و ادبیات مرزی قائل نبوده است. تجزیه و تحلیل زبان‌شناختی این شیوة جدید نوشتار در آن دوره، از طریق تأمل بر کاربرد متفاوت حروف تعریف، فعل، اسم، قید و سایر عناصر دستوری توسط زولا، مهارت این نویسنده را در تبدیل واقعیت به تأثر نمایان می‌کند.  }, keywords_fa = {زولا,سهم سگان شکاری,تأثرگرایی,ادبیات,هنر}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48931.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48931_471ace085281f88f2e3563b280440670.pdf} } @article { author = {NIKSERESHT, Iraj}, title = {L’apport de Bachelard à l’épistémologie française}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {12}, number = {24}, pages = {77-96}, year = {2016}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2016.48932}, abstract = {Gaston Bachelard (1884-1962) a développé ses œuvres sur deux versants: l’un, épistémologique et l’autre, poétique. En Iran, l’épistémologie de Bachelard est moins connue que ses réflexions sur l’imagination poétique. Cet article a pour objectif de s’interroger sur la tradition française de philosophie et d’épistémologie et particulièrement l’épistémologie bachelardienne et sa place dans la philosophie et l’épistémologie françaises; notre réflexion se construira sur quatre axes essentiels: « Philosophie et épistémologie bachelardienne », « Rupture épistémologie et Révolution scientifique », « La psychologie de l’esprit scientifique et le caractère social de la science moderne » et enfin, « Le matérialisme rationnel et le matérialisme naturel ».  }, keywords = {Bachelard,Rupture Epistémologique,Révolution Scientifique,Matérialisme Rationnel}, title_fa = {جایگاه باشلار در معرفت‌شناسی فرانسه}, abstract_fa = {گاستون باشلار (1962-1884) آثار خود را بیش از هر چیز، به دو مقولة "معرفت‌شناسی" و "تخیل بوطیقایی" اختصاص داده؛ این در حالی است که در ایران، بُعد معرفت‌شناسی آثارش در قیاس با تخیل بوطیقایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله در نظر داریم از پیشینة سنّت فرانسوی فلسفه و معرفت‌شناسی، به‌ویژه رویکرد باشلار به این موضوع، و جایگاهش در فلسفه و معرفت‌شناسی فرانسه سخن بگوییم. بدین منظور، آثار این اندیشمند را از چهار منظر "فلسفه و معرفت‌شناسی باشلار"، "گسست معرفت‌شناختی و انقلاب علمی"، "روان‌شناسی روحیة علمی و بارزة اجتماعی علم نوین" و، درنهایت، "ماده‌گرایی عقلایی و طبیعی" بررسی و نشان خواهیم داد که او در قرن بیستم، در این حوزه، از سبک و روش علمی مخصوص به خود بهره می‌برد. .}, keywords_fa = {باشلار,معرفت‌شناسی,انقلاب علمی,ماده‌گرایی عقلایی و طبیعی}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48932.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48932_332d5891b5bc39382fdfb29fbe9ba35d.pdf} } @article { author = {SAHAHPAR-RAD, Katayoun and HOSSEINZADEH, Azine and MOHAMMAD HASSANI SAGHIRI, Fatemeh}, title = {La figure du Père et la quête à valeur cognitive dans Le Chercheur d’or et L'Africain de J.M.G. Le Clézio}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {12}, number = {24}, pages = {97-113}, year = {2016}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2016.48933}, abstract = {Le monde des fictions de Le Clézio regroupe des thèmes spécifiques dont certains sont plus explicites que d’autres: la guerre, le colonialisme, les questions de race et d’identité. Tous contribuent, en fait, à schématiser la contiguïté des concepts du père et de l’origine. Dans cet article, nous avons pour objectif de voir comment l’absence du père (ou sa mort) devient un prétexte chez le personnage principal pour que celui-ci débute un voyage et une quête initiatique. Nous essayerons parallèlement d’illustrer dans quelle mesure cette recherche du père mène le héros vers la compréhension de ses origines et l’élaboration de son identité. Pour ce faire, nous avons choisi de nous baser sur deux romans de l’écrivain: Le Chercheur d’or et L’Africain afin de montrer comment l’absence du père et le mystère de l’origine se transforment en une présence métaphorique. En étudiant ce thème et son importance dans l’univers romanesque, nous montrerons également par quels moyens Le Clézio, en se servant de sa mémoire, essaie de critiquer le passé et d’établir une linéarité entre l’homme et la tradition, pilier de son œuvre; c’est ainsi que la quête du père devient, non seulement une recherche des origines, mais en même temps un chemin pour parvenir à une « auto-connaissance », à une solitude « désirée ».  }, keywords = {Le Clézio,l’Identité,le Père,la Quête,l’Absence}, title_fa = {چهرة پدر و کاوشی بر پایة شناخت در جستجوگر طلا و افریقایی اثر ژ. م. لوکلزیو}, abstract_fa = {جهان داستانی لوکلیزو از شاکله‌های متعددی نظم یافته که برخی از آن‌ها، در مقام قیاس با باقی، گویا و شفاف‌تر است؛ به‌عنوان نمونه، جنگ، استعمار، نژاد و همچنین هویت. تمامی این مضامین به‌نحوی ترسیم‌گر پیوند میان دو مفهوم «پدر» و «خاستگاه» اند. در این مقاله برآنیم تا ببینیم چگونه غیبت پدر (یا فقدانش) به مستمسکی بدل می‌شود برای شخصیت اصلی داستان تا سفری را درپیش بگیرد که غایتش خودشناسی است. به موازات این امر، خواهیم دید که جستجوی پدر به چه‌سان قهرمان داستان را به‌سوی درکی ژرف‌تر از خاستگاه و نحوة شکل‌گیری هویتش سوق خواهد داد. بدین منظور، اساس کار را بررسی دو رمان جستجوگر طلا و افریقایی قرار دادیم تا ببنیم چگونه غیبت پدر و جنبة رازآلود خاستگاه، درنهایت، به حضوری استعاری بدل می‌شود. تحلیل این مضامین و اهمیت‌شان در گسترة این دو رمان نشان خواهد داد که لوکلزیو، با استفاده از حافظة خویش، سعی در نقد گذشته و ایجاد رابطه‌ای دارد میان آدمی و سنّت؛ تا بدانجا که این خط پیوند را به‌مثابه بن‌مایة آثارش برمی‌گزیند. اینگونه است که جستجوی پدر، نه تنها مترادف کاوشی برای یافتن خاستگاه، بلکه به طریقی بدل می‌شود در جهت خودشناسی و عزلتی خودخواسته.  }, keywords_fa = {لوکلزیو,هویت,پدر,جستجو,غیبت}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48933.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48933_47217f4a187afca31cd3aa525de9f790.pdf} }