@article { author = {ALAVI, Farideh and POURMAZAHERI, Afsaneh}, title = {Force et portée de l’interpellation directe dans le récit viatique}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {13}, number = {25}, pages = {7-31}, year = {2017}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2017.51968}, abstract = {Foncièrement hétérogène et impliquant fortement le lecteur potentiel ou réel en tant que co-énonciateur, le récit viatique offre un terrain propice à l’analyse des aspects dialogaux (locuteur/allocutaire) du récit. Le dialogue interlocutif effectué entre l’auteur et le lecteur facilite la fonction phatique et ramène le lecteur à porter des jugements ou à réagir à la suite de la question ou de l’interpellation du locuteur. Dans la présente étude, les enjeux du phénomène de l’interpellation sont étudiés à l’aide des approches proposées par Bronckart et Charaudeau. Aussi, la fonction conative et la question de la performativité au sein du récit de voyage sont-elles prises en compte. Sachant que la pragmatique tropique et la rhétorique de l’énoncé font partie des astuces utilisés par les voyageurs pour contourner ou camoufler l’informativité pragmatique de certaines données référentielles, notre étude aborde la question en se basant sur les concepts de "trope illocutoire" et "loi d’informativité" et la question de la prétérition développées par Ducrot. Notre corpus de travail recouvre les cinq récits de voyageurs français (choisis aléatoirement) rédigés suite à un séjour en Iran pendant la première moitié du XIXème siècle.}, keywords = {Récit Viatique,Fonction Conative,Interpellation,Performativité,Pragmatique Tropique,Informativité,Trope Illocutoire}, title_fa = {قدرت تأثیر و دامنة نفود خطاب مستقیم در روایت سفر}, abstract_fa = {سفرنامه یا سیاحت‌نامه، به‌دلیل برخورداری از ساختار ناهمگون و این‌که به خواننده تا میزان زیادی به‌دید شریک گفته‌پرداز می‌نگرد، عرصة مناسبی است برای تحلیل جنبه‌های تخاطبی روایت (متکلم/مستمع) میان نویسنده و خواننده. این گفت‌وگو زمینه را برای هم‌دلی یا هم‌سخنی فراهم می‌آورد و خواننده را وامی‌دارد تا دیدگاه‌های خویش را در این باره آشکار کند و نسبت به پرسش و خطاب متکلم واکنش نشان دهد. این پژوهش، با پیروی از روش‌های شارودو و برونکارت، تلاش دارد تا تاثیرات پدیدة خطاب‌کردن و نیز، مطالعة کارکرد کنشی و مسئلة کارکردنمایی را در روایت سفر تحلیل کند. از آنجایی که جهانگردان، با تکیه بر فنون بلاغی و کاربرد مجاز وجه خبررسانی عملی، از ارایة پاره‌ای از داده‌‌ها اجتناب، یا آن‌ها را پنهان می‌کنند، پژوهش حاضر به بررسی مفاهیم آرایه‌های معنوی غیربیانی، قانون اطلاع‌دهندگی و، سرانجام، مسئلة تلویح (از انواع کنایه) از دیدگاه دوکرو می‌پردازد. بدین منظور، پنج سفرنامه را برگزیده‌ایم که جهانگردان فرانسوی، به‌هنگام اقامت خود در ایران، در نیمة نخست قرن نوزدهم، نگاشته‌اند.}, keywords_fa = {سفر‌نامه,کارکرد کنشی,خطاب,کارکردنمایی,مجاز,خبررسانی}, url = {https://www.revueplume.ir/article_51968.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_51968_d07815a0f5690d1d849a6f8b91c604e1.pdf} } @article { author = {HASHEMI, Mahsa and KAHNAMOUIPOUR, Jaleh}, title = {L’analyse subjective et intersubjective du Paysage dans le discours poétique de René Char et Ahmad Chamlou}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {13}, number = {25}, pages = {33-50}, year = {2017}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2017.51969}, abstract = {Les «poètes obscurs», selon l’expression de Mallarmé, utilisent le vers non pas comme moyen d’expression mais comme moyen de «suggérer». René Char et Ahmad Chamlou, deux poètes de nationalités et de cultures différentes, sont parties de ces poètes obscurs ou difficiles. Surréalistes au début de leur carrière de poète, ils ont réussi à créer une nouvelle conception de la poésie où le paysage se présente comme un motif à la fois subjectif et intersubjectif. Ils construisent et décrivent leurs paysages subjectifs d’après leurs souvenirs d’enfance ou les événements passés et portent une attention particulière à la temporalisation et à la spatialisation.  Pour les deux poètes, la «distance», comme une condition nécessaire à l’entretien du «désir», est comblé par un paysage qui se construit dans un va-et-vient entre le Moi du poète, le monde et les mots. }, keywords = {Paysage,Subjectif,Poésie,Char,Chamlou}, title_fa = {تحلیل دورنما و مناظر ذهنی در گفتمان شعری رنه شار و احمد شاملو}, abstract_fa = {مالارمه بر این باور است که برخی از شاعران را باید مبهم یا پیچیده نامید؛ شاعرانی که ابیات برایشان، بیش از آن‌که وسیله‌ای باشد برای ابراز احساسات، روشی است برای القای مفهوم. رنه شار و احمد شاملو را می‌توان از شمار این دست شاعران دانست. این دو که در آغاز به سورئالیسم گرایش داشتند، بعدها موفق به تولید جلوة جدیدی از شعر شدند که، در آن، چشم‌انداز، همچون مضمونی ذهنی و بیناذهنی در گفتمان شعری پدیدار گشت. شار و شاملو چشم‌اندازهای ذهنی خویش را بر پایة خاطرات کودکی و همچنین سایر رخدادهای گذشته ساخته و توصیف کرده و در این بین، به جایگاه زبان، زمان و فضاسازی توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند. برای این دو، فاصله، شرط لازم برای حفظ اشتیاق است و این اندیشه نیز، به نوبة خود، به بروز نوعی ذهنیت منجر می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند این فاصله را با چشم‌اندازی پر کنند که همواره بین من ِ شاعر، جهان و کلمات، در آمدوشد است. این در حالی است که، با وجود تمامی این شباهت‌ها از حیث سبک، هر کدام، چشم‌اندازها و مضامین ویژة فرهنگ و جامعة خود را بازنمایی می‌کند.}, keywords_fa = {چشم‌انداز,ذهنی,شعر,شار,شاملو}, url = {https://www.revueplume.ir/article_51969.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_51969_aa93f3ada1c25bce2e00013c8283c241.pdf} } @article { author = {HAYATI ASHTIANI, Karim and MIRABEDI SHIRAZANI, Samanehsadat}, title = {Structure comme élément constructif en acte dans la littérature sollersienne}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {13}, number = {25}, pages = {51-64}, year = {2017}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2017.51970}, abstract = {La lecture sollersienne qui se veut élitiste demande de vastes connaissances mythique, littéraire, musicale et artistique sans lesquelles, la compréhension de l’œuvre de cet auteur contemporain deviendra difficile voire parfois impossible. Dans le présent article, nous allons étudier les éléments structuraux de l'œuvre de Philippe Sollers, animateur de la revue Tel Quel et créateur de la revue L'Infini. Nous but est de montrer que, d'un roman à l'autre, quelques thèmes précis se répètent. Les romans de Sollers mettent l'accent sur un nombre très restreint de thèmes majeurs et il est difficile d’y repérer une intrigue cohérente avec des thèmes qui se suivent, s'unissent et dont la présence ne se hisse pas au premier plan. Nous pouvons nous interroger alors sur ce qui prime dans l'œuvre de Sollers. Quelle place accorde-t-il aux éléments structuraux? Ces derniers suffisent-ils à définir et à former son œuvre? L'objectif de ce travail sera d'abord l'étude de la classification des textes sollersiens ; viendra ensuite l'explication des éléments structuraux afin d’y repérer la place de l’intertextualité et la polyphonie. Nous nous pencherons sur la question de la musicalité et de la vitesse dans la dernière partie de notre travail.}, keywords = {Sollers,Structuralisme,Intertextualité,polyphonie,Rythme}, title_fa = {ساختار، عنصر فعال سازنده در ادبیات سولرس}, abstract_fa = {درک آثار فیلیپ سولرس بدون داشتن اطلاعات کافی از مبانی هنری ممکن نیست. در مقالة پیش رو، به بررسی عناصر ساختاری در آثار این نویسندة معاصر فرانسوی می‌پردازیم و نشان خواهیم داد که در آن‌ها تنها چند درون‌مایة ادبی مشخص مشاهده می‌شود که همواره تکراری است. افزون بر این، در آثار این نویسنده، نه نشانی از پیرنگ پیوسته می‌بینیم و نه ردی از درون‌مایه‌های ادبی متنوع ومرتبط با هم. به تعبیر دیگر، زیربنای نوشته‌های سولرس بر هیچیک از این دو استوار نیست. پرسشی‌هایی که مطرح می‌شود این است: شاکله‌های بنیادین آفرینش ادبی سولرس را چه چیزهایی می‌سازند و در این بین، بارزه‌های ساختاری از چه جایگاهی برخوردارند؟ آیا حضور این شاکله‌ها برای تبیین و شکل‌گیری آثار او کفایت می‌کند؟ هدف این پژوهش، نخست، مطالعة طبقه‌بندی انواع ادبی در آثار سولرس و، در ادامه، بررسی تأثیر حضور پررنگ عناصر ساختاری، مانند بینامتنیت، چند صدایی و موسیقایی و همچنین نقش سرعت، در شکل‌گیری نوشته‌های اوست.}, keywords_fa = {سولرس,ساختارگرایی,بینامتنیت,چندصدایی,بازپس‌نگری,ضرباهنگ,سرعت}, url = {https://www.revueplume.ir/article_51970.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_51970_5ab5b293ebfc2af562a74326d5ba6442.pdf} } @article { author = {KARIMIAN, Farzaneh and ALAEI, Mina}, title = {Etoile agonisante: Lecture sociocritique de Sorraya dans le coma}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {13}, number = {25}, pages = {65-87}, year = {2017}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2017.51971}, abstract = {La sociologie de la littérature, en tant qu’approche cherchant la trace des transformations sociales dans les produits littéraires, trouve ses racines dans les travaux philosophiques de Platon et d’Aristote et se voit transformée, développée et accomplie par les études des théoriciens comme Lukács et Goldmann. Son but est de repérer dans le texte la part de la socialité, en se fondant sur les travaux purement structuraux des théoriciens pour qui le contenu, l’idéologie, ainsi que le sens sont inséparables de l’expression et du langage. Dans Sorraya dans le coma, le célèbre roman de l’auteur iranien contemporain, Ismaïl Fassîh, on assiste à la structuration de la signification à partir des plans formels. En nous appuyant principalement sur les idées de Zima et de Duchet, nous nous efforçons de repérer les éléments constitutifs de la structure de ce roman afin d’en déceler le sens, fruit de la situation socio-historique contemporaine à l’œuvre.}, keywords = {Sociocritique,structure,Socialité,Ismaïl Fassîh,Sorraya dans le Coma}, title_fa = {ستارة محتضر: خوانش ثریا در اغما بر اساس نقد جامعه‌شناسی}, abstract_fa = {جامعه‌شناسی ادبیات را رویکردی می‌شناسند که در تولیدات ادبی، در پی یافتن نشانی از تحولات اجتماعی است. این رویکرد که در پژوهش‌های فلسفی افلاطون و ارسطو ریشه دارد، در مطالعات نظریه‌پردازانی همچون لوکاچ و گلدمن گسترش یافته و دگرگون و کامل شده‌است. هدف نقد جامعه‌شناسانه، بررسی سهمِ امر اجتماعی در متن است و، بدین منظور، بر پژوهش‌های سراسر ساختاری نظریه‌پردازانی تکیه دارد که، به باورشان، محتوا، جهانبینی و همچنین مفهوم، از شکل بیان و زبان جدایی‌ناپذیرند. ثریا در اغما، رمان مشهور نویسندة معاصر ایرانی، اسماعیل فصیح است که در آن، ساخت معنی، با تکیه بر زمینه‌های صوری انجام می‌گیرد. در این مقاله، با استفاده از این رویکرد و با هدف آشکارسازی مفهوم، به مثابة ثمرة شرایط تاریخی اجتماعی معاصر، تلاش خواهیم کرد تا عناصر سازندة ساختار این رمان را بیابیم.}, keywords_fa = {نقد جامعه‌شناسانه,ساختار,امر اجتماعی,اسماعیل فصیح,ثریا در اغما}, url = {https://www.revueplume.ir/article_51971.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_51971_322c9f85f338cee890dc1b37cacfe2da.pdf} } @article { author = {LETAFATI, Roya and RASTI, Parnaz}, title = {La Construction Identitaire du Sujet Lecteur à L’épreuve de L’altérité (Une étude multi-cas réalisée auprès des étudiants iraniens de littérature française à l’Université de Téhéran, Iran)}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {13}, number = {25}, pages = {89-106}, year = {2017}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2017.51972}, abstract = {Dans le contexte de l’enseignement/apprentissage du FLE, nous manquons de travaux qui puissent rendre compte des aventures de rencontre avec «l’altérité» vécues par les apprenants lecteurs. Nous nous concentrerons dans cet article, sur les lectures que les étudiants iraniens ont faites des Stupeurs et Tremblements d’Amélie Nothomb. Après la présentation de notre démarche dans la production et l’analyse des données issues de cette recherche de terrain, nous présenterons des exemples de parcours des participants ayant vécu des situations de rencontre avec l’Autre dans ce roman. Notre méthodologie qualitative vise la compréhension approfondie de la construction identitaire des lecteurs, grâce au croisement de données recueillies par l’observation des cours, des commentaires des étudiants lecteurs et d’entretiens. Les résultats de l'analyse montrent une diversité des attitudes psychoaffective et socioculturelle des lecteurs face à ces expériences d’altérité. Certains lecteurs ont eu des difficultés à comprendre le texte en raison de leur perception négative de l'autre dans la vie réelle.}, keywords = {Littérature,lecture,Lecteur,Identité,Altérité,FLE}, title_fa = {شکل‌گیری هویت خوانش‌گر در رویارویی با دیگری}, abstract_fa = {در آموزش زبان فرانسه، به‌ویژه در گسترة خوانش متن، گونه‌ای ضعف تجربی نزد پاره‌ای از فراگیرندگان مشاهده می‌شود که می‌تواند سد راه خوانش با کیفیت آن‌ها باشد. چنانچه بپذیریم که خوانش هر متن خارجی، نیازمند تجربه است و مترادف گذر از مرزی فرهنگی و ورود به جهان دیگر، این کاستی در نزد فراگیرندگان زبان خارجی نمایان‌تر جلوه می‌کند. در این مقاله، خوانش دانشجویان را از متن یکی از رمان‌های اَمِلی نوتومب، با عنوان بهت‌ها و لرزش‌ها برخواهیم رسید و پس از معرفی روشی برای تولید و تحلیل داده‌های مستخرج از کار میدانی، برداشت دانشجویان را از پدیدة دیگربودگی، آن‌گونه که در متن مستتر است، ارائه می‌دهیم. هدف از روش‌شناسی این تحقیق کیفی، نشان دادن گوناگونی رفتارهای روانی/عاطفی و اجتماعی/فرهنگی خوانندگان، در رویارویی با دیگریست. به‌بیان بهتر، برخی از خوانندگان در فهم متن با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در دریافت نادرست‌شان از دیگری، در زندگی واقعی ریشه دارد.}, keywords_fa = {ادبیات,خوانش,خوانش‌گر,هویت,دیگری,آموزش زبان}, url = {https://www.revueplume.ir/article_51972.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_51972_269d271c8f77e4b8466e72608e1f5cc2.pdf} } @article { author = {SHEIBANIAN, Maryam and KHAMENEH BAGHERI, Tahereh and HOSSEINZADEH, Saeedeh}, title = {Du voyage physique au voyage intérieur Une étude comparative de Désert de J.M.G. Le Clézio et Vendredi ou les limbes du Pacifique de Michel Tournier}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {13}, number = {25}, pages = {107-124}, year = {2017}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2017.51973}, abstract = {Michel Tournier et Jean-Marie Gustave Le Clézio dans leurs ouvrages respectifs, Vendredi ou les limbes du Pacifique (1967) et Désert (1980) amènent leurs protagonistes au sein de la nature, loin de la domination matérielle du monde moderne, où ils entament non seulement la quête de la vie, mais aussi la quête de soi. Ainsi, le voyage physique prend progressivement une autre forme, celle du voyage intérieur. Ce qui est à noter dans les deux romans c’est que le voyage se fait d’abord physiquement, avant de se transformer en quête intérieure. Autrement dit, c’est grâce au déplacement géographique que la vision du monde des personnages évolue. Dans cette perspective, nous avons essayé de savoir comment le déplacement géographique peut rendre les personnages aptes à suivre un parcours initiatique et quels sont les éléments qui transforment un simple déplacement en parcours initiatique.}, keywords = {Voyage Physique,Voyage Intérieur,nature,Quête Initiatique,Vie Moderne}, title_fa = {از سفر مادی تا سفر درونی: مطالعة تطبیقی بیابان اثر لوکلزیو و جمعه یا کرانه‌های اقیانوس آرام اثر میشل تورنیه}, abstract_fa = {لوکلزیو و میشل تورنیه، به‌ترتیب در آثار خود، بیابان (1980) و جمعه یا کرانه‌های اقیانوس آرام (1976)، قهرمانان داستان را از زندگی مدرن دور می‌کنند و به دل طبیعت می‌برند تا، در آنجا، هم با مفهوم زندگی آشنا شوند و هم با جایگاه خود. اینگونه است که سفر مادی، اندک اندک، به سفری درونی تبدیل می‌شود که ارتباط شخصیت‌ها در آن، با دنیای بیرون متحول، و به دگرگونی درونی منجر می‌شود. در این پژوهش، با توجه به اهمیت سفر مادی و نقش آن در تحول شخصیت‌ها، تلاش خواهیم کرد تا به پرسش‌های زیر پاسخ دهیم: چه ارتباطی بین سفر مادی و سفر درونی شخصیت‌ها وجود دارد؟ سفر درونی به چه شکل در هریک از دو رمان نمود می‌یابد و چه عواملی در پدیداری آن سهیم‌اند؟}, keywords_fa = {تورنیه,لوکلزیو,سفر,سفر درونی,طبیعت}, url = {https://www.revueplume.ir/article_51973.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_51973_19bc6a85ba536f8d9f046da1a7fcbf63.pdf} }