Type de document : research article

Auteurs

1 Doctorante Université Tarbiat Modares

2 Professeure. Université Tarbiat Modares

3 Maître de conférences Université Tarbiat Modares

4 Université Tarbiat Modares Maître de conférences

Résumé

Dans le cadre de cet article, nous avons essayé d'étudier la compétence pragmatique des apprenants du FLE, dans la production de l'acte de proposition et d'invitation, et nous l'avons mise en rapport avec l'exploitation des textes littéraires dans la salle de classe. Nous avons voulu observer un éventuel lien entre l'exploitation des textes littéraires appropriés et le niveau de l’amélioration de performance pragmatique des apprenants.
Après avoir effectué une pré-enquête pour connaître le niveau de compétences communicatives des apprenants, un test de performance pragmatique a été réalisé. Nous avons également recueilli des informations générales au moyen d'un questionnaire pour mieux caractériser notre population participante. Celle-ci était constituée d'apprenants persanophones adultes, niveau A2 en français langue étrangère.
Les résultats obtenus montrent une relation positive entre l'exploitation des textes littéraires appropriés dans la classe de FLE et le développement de la compétence pragmatique des apprenants. Ce travail a également conduit les enseignants à réfléchir sur les moyens possibles pour mieux aborder les textes littéraires en classe de FLE.

Mots clés

Sujets principaux

Titre d’article [Persian]

بهره برداری از متون ادبی برای پرورش مهارت پراگماتیک زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه

Auteurs [Persian]

  • سیده یاسمین سجادی 1
  • رویا لطافتی 2
  • محمودرضا گشمردی 3
  • پریوش صفا 4

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس

Résumé [Persian]

در این مقاله به بررسی مهارت پراگماتیک زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه در تولید کنش گفتارهای پیشنهاد دادن و دعوت کردن می پردازیم و تاثیر بهره برداری از متون ادبی را بر میزان عملکرد زبان آموزان در به کارگیری این کنش گفتارها مورد مطالعه قرار می دهیم.
پس از به کار گرفتن پیش آزمون به منظور شناخت سطح مهارت ارتباطی زبان آموزان، آزمون سنجش مهارت پراگماتیک زبان آموزان مورد استفاده قرار گرفت. هم چنین به منظور شناسایی بهتر جامعه آماری مورد مطالعه از طریق پرسشنامه اطلاعاتی کلی مربوط به زبان آموزان را جمع آوری نمودیم.لازم به ذکر است که جامعه آماری این پژوهش متشکل از زبان آموزان ایرانی بزرگسال با سطح زبانی آ2 می باشد.
نتایج حاصله از این تحقیق ارتباط مثبتی را بین بهره برداری از متون ادبی در کلاس درس و پرورش مهارت پراگماتیک زبان آموزان نشان می دهد. این پژوهش هم چنین چشم انداز جدیدی برای آموزگاران زبان درباره روشهای مختلف استفاده از متون ادبی در کلاس زبان فرانسه باز میکند.

Mots clés [Persian]

  • آموزش زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی
  • متون ادبی
  • مهارت پراگماتیک
  • کنش گفتار
  • زبان آموزان ایرانی