Type de document : Original Article

Auteurs

1 Maître-assistante Université de Téhéran E-mail: seghtesad@ut.ac.ir

2 Etudiante en Master du FLE Université de Téhéran Département de langue et Littérature française Faculté des langues et littératures étrangères Université

10.22129/plume.2022.352554.1222

Résumé

Cet article présente un état des lieux de la question de label qualité en contexte institutionnel iranien. Se basant sur une enquête de terrain, ainsi qu’une analyse des labels qualité français, cette recherche tente ensuite de proposer un système d’évaluation des instituts de langues en Iran. Les données, recueillies par deux questionnaires distribués auprès des enseignants et des responsables de programmes de français, ainsi que des apprenants de FLE dans divers instituts de langues, ont révélé une quasi-absence de systèmes d'évaluation de qualité dans ces instituts. Face à ce manque de système d’évaluation, et compte tenu des perceptions et des besoins des apprenants, nous avons proposé, d’après une étude minutieuse de divers labels qualité en France, une grille d’auto-évaluation destinée aux instituts de langues en Iran pour améliorer les systèmes d'évaluation de leur qualité par les six facteurs suivants : Formation, Enseignants, Accueil, Locaux, sécurité et équipements, Gestion, et Transition Numérique.

Mots clés

Sujets principaux

Titre d’article [Persian]

تحلیل کیفیت آموزشگاه های زبان درایران و ارائه نظام ارزیابی کیفیت در آموزش زبان فرانسه

Auteurs [Persian]

  • سوده اقتصاد 1
  • آتوسا حسینی 2

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران

Résumé [Persian]

هدف این پژوهش بررسی مسئله استاندارد کیفیت آموزشگاه های زبان فرانسه در ایران می باشد. این مقاله، که بر پایه مطالعات میدانی و تجزیه و تحلیل استانداردهای کیفیت کشورفرانسه بنا شده است، در مرحله بعد به طرح و ارائه سیستمی در راستای ارزیابی کیفیت موسسات زبان در ایران می پردازد. یافته های این پژوهش، که توسط دو پرسشنامه توزیع شده میان مدرسان/مسئولین برنامه‌ریزی زبان فرانسه و نیز زبان‌آموزان زبان فرانسه در آموزشگاه های زبان در ایران جمع‌آوری شده است، ما را به کمبود یک نظام ارزیابی کیفیت در این مؤسسات سوق داد. در مواجهه با این فقدان، با در نظر گرفتن نگرش ها ونیازمندی های زبان آموزان و مدرسان/مسئولین برنامه ریزی زبان فرانسه در ایران و پس از مطالعه دقیق سیستم های استاندارد کیفیت مختلف درکشورفرانسه، یک جدول خودارزیابی برای بهبود سیستم ارزیابی کیفیت این آموزشگاه ها در ایران ارائه شد، که شامل شش مولفه زیر می باشد: "آموزش"، "مدرس"، "واحد اداری"، "محل، ایمنی و تجهیزات"، "مدیریت" و "بکارگیری فضای دیجیتال" می باشد.

Mots clés [Persian]

  • استاندارد کیفیت
  • ارزیابی کیفیت
  • زبان فرانسه
  • آموزشگاه های زبان
  • ایران