Type de document : research article

Auteurs

1 Maître de conférences Université de Téhéran

2 Doctorante Université de Téhéran

Résumé

Si le XX° siècle a été marqué par les conflits de tout ordre, au XXI° siècle, il est d’actualité d’étudier les transcriptions littéraires de la guerre, cet horizon sinistre de la pensée contemporaine. L’Algérie, ancienne colonie française, a lutté de 1954 à 1962 pour acquérir son indépendance ; le combat a été violent, et le bilan des victimes assez lourd. De ce fait, le discours littéraire algérien (francophone) devient porteur de cette expérience de la douleur et de la souffrance. Bien que la guerre soit souvent considérée comme une affaire d’hommes, le présent article se propose d’étudier l’écriture de la guerre à travers le récit passionnant d’une femme, La Grotte éclatée de Yamina Méchakra. Nous verrons comment ce texte marqué par la sensibilité féminine parviendra, à travers sa polyphonie et sa polysémie, à jeter la lumière sur certains aspects de la guerre souvent négligés ou même tus dans les autres romans (masculins). Nous allons également démontrer que grâce à son caractère dialogique, ce roman inscrit dans son sein une multitude de discours, qui pourraient refléter diverses idéologies. 
 
 

Mots clés

Titre d’article [Persian]

تحلیل ویژگی‌های نوشتار زنانه جنگ در رمان غارفروریخته اثر یمینه مشاکرا

Auteurs [Persian]

  • فریده علوی 1
  • زینب رضوان‌طلب 2

1 دانشیار دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

Résumé [Persian]

در قرن بیستم جهان شاهد نزاع‌های خونین و درگیری‌های داخلی و خارجی بسیاری بود، و در قرن بیست و یکم بازتاب حوادث و پیامدهای این جنگ‌ها در ادبیات کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفت. کشور الجزایر، که جزو مستعمرات فرانسه به حساب می‌آمد، از سال 1954 تا 1962 برای بازیافتن استقلال خویش به مبارزه پرداخت. این جنگ هشت ساله، که خسارات و تلفات بسیاری برجای گذاشت، گفتمان ادبی فرانکوفون را نیز در الجزایر به شدت تحت تأثیر قرار داد؛ به نحوی که بسیاری از نویسندگان تلاش کردند این تجربة دردآلود را در خلال آثار خود نمایان ساخته و در ثبت آن در حافظه تاریخ سهیم باشند. هرچند جنگ در غالب فرهنگ‌ها تجربه‌ای مردانه به حساب می‌آید، ما در این مقاله برآنیم تا نحوة بازنمایی جنگ استقلال الجزایر را در نمونه‌ای از نوشتار زنانه، یعنی رمان غار فروریخته به قلم یمینه مشاکرا تحلیل نماییم. این بررسی نشان خواهد داد چگونه اثر مذکور که محصول نگاه، ادراک و بیانی زنانه می‌باشد، قادر است از طریق ایجاد نظام "چندصدایی" و "چندمعنایی" ابعادی تازه و متفاوت از جنگ را نمایان سازد، ابعادی که نویسندگان مرد کمتر بدان پرداخته‌اند. همچنین خواهیم دید که این رمان با استفاده از خاصیت "مکالمه گری"، گفتمان‌های متعدد و شاید در ظاهر متعارضی را در خود جای داده، و مانع از خوانش ایدئولوژیک یک سویه گردیده است.
.

Mots clés [Persian]

  • جنگ
  • الجزایر
  • نوشتار
  • زنانه
  • ملی‌گرا
  • مکالمه گری
  • مشاکرا
  • باختین