Type de document : Original Article
Auteurs
1 Maître-assistant Université Azad Islamique, Branche des Sciences et de la Recherche
2 Doctorante Université Azad Islamique, Branche des Sciences et de la Recherche
Résumé
Mots clés
Titre d’article [فارسی]
Auteurs [فارسی]
درک آثار فیلیپ سولرس بدون داشتن اطلاعات کافی از مبانی هنری ممکن نیست. در مقالة پیش رو، به بررسی عناصر ساختاری در آثار این نویسندة معاصر فرانسوی میپردازیم و نشان خواهیم داد که در آنها تنها چند درونمایة ادبی مشخص مشاهده میشود که همواره تکراری است. افزون بر این، در آثار این نویسنده، نه نشانی از پیرنگ پیوسته میبینیم و نه ردی از درونمایههای ادبی متنوع ومرتبط با هم. به تعبیر دیگر، زیربنای نوشتههای سولرس بر هیچیک از این دو استوار نیست. پرسشیهایی که مطرح میشود این است: شاکلههای بنیادین آفرینش ادبی سولرس را چه چیزهایی میسازند و در این بین، بارزههای ساختاری از چه جایگاهی برخوردارند؟ آیا حضور این شاکلهها برای تبیین و شکلگیری آثار او کفایت میکند؟ هدف این پژوهش، نخست، مطالعة طبقهبندی انواع ادبی در آثار سولرس و، در ادامه، بررسی تأثیر حضور پررنگ عناصر ساختاری، مانند بینامتنیت، چند صدایی و موسیقایی و همچنین نقش سرعت، در شکلگیری نوشتههای اوست.
Mots clés [فارسی]
Titre d’article [English]
Structure as an Active Constructive Principle in Sollers’ Literature
Résumé [English]Reading literary elevations of Sollers requires extensive recognition of myths, literature, music and art, so understanding his works becomes difficult and sometimes impossible without them. To clarify this issue, in this present paper we have studied structural principles of the works of Philippe Sollers, the French contemporary writer, the coordinator of Tel Quel magazine and the founder of L’infini magazine. We have indicated that this writer regards structure as the most important function in creating his literary works. His novels do not follow a consistent plot and only some precise themes are always repeat in them; it means that in each novel we cannot see a new theme. We do not see a coherent plot and any different and various themes in his books. Philippe Sollers emphasizes in his novels just on one, two or at most three themes. In fact, the presence of these plots and themes plays no important role in the creation of his literary works. So, the question we can ask ourselves is that which elements are placed on the top of literary creations of Philippe Sollers and which position could be considered for structural elements? Is the presence of these structural elements, it is sufficient to define and to form these books. The purpose of this research is at first the study on the classification of genres of literary works of Sollers and in the next step, the impact of strong presence of structural elements such as intersexuality and polyphony on his literary works. Afterward we will continue to study rhythm and speed as undeniable structural elements in the foundation of his works.
Mots clés [English]