@article { author = {SHAHPAR-RAD, Katayoun}, title = {Le récit de voyage dans la littérature persane moderne Etude de deux exemples: Xasi dar miqat d’Al-e Ahmad et Une Visite au Baloutch de Dolat-abadi}, journal = {Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, volume = {1}, number = {1}, pages = {136-145}, year = {2005}, publisher = {Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises}, issn = {1735-692X}, eissn = {2645-4912}, doi = {10.22129/plume.2005.48721}, abstract = {Les récits de voyage écrits par des voyageurs-écrivains renouvellent le genre en ajoutant au récit géographique une dimension subjective. Transformés par des sensibilités originales, les contrées déjà connues montrent au lecteur un nouveau visage. Au vingtième siècle, les écrivains iraniens Al-e Ahmad et Dolat-abadi publient deux récits de voyage racontant leurs périples à travers l’Arabie Saoudite et le Sistan et Baloutchistan. Au- delà de leurs divergences, ces deux textes se rapprochent par le regard désabusé que leurs auteurs jettent sur le monde qui les entoure.}, keywords = {récit de voyage,Jalal Al-e Ahmad,Mahmoud Dolat-abadi,littérature persane moderne}, title_fa = {سفرنامه نویسی در ادبیات فارسی معاصر مروری بر خسی در میقات (جلال آل احمد و دیدار بلوچ (محمود دولت آبادی)}, abstract_fa = {در اعصار گذشته هدف اصلی بسیاری از تاریخ نگاران و یا سفرنامه نویسان شناساندن زوایای ناشناخته سرزمینهای دوردست بود. هنگامی که انجام این مهم برعهده داستان نویسان قرار می گیرد نوع ادبی سفرنامه از ابعادی دیگر برخوردار می شود و جنبهای شخصی به خود می گیرد. این کار هنگامی که اشاره نویسنده بر مکانی به نسبت شناخته شده تأکید دارد وجههای نوین به خود می گیرد. بدین معنا که مکان مورد نظر از دیدگاه خواننده متن به مکانی نادیده و تازه بدل می شود. در قرن بیستم، آل احمد و دولت آبادی دو سفرنامه به چاپ می رسانند که به ترتیب به سفر حج و سیستان و بلوچستان اشاره دارد. این دو اثر، به رغم تفاوتهای ظاهری، از جهاتی نیز به یکدیگر شبیه اند. اینکه در هر دو داستان با راویانی مواجهیم که از آنچه می بینند مأیوس و دلسردند. نگارنده در این مقاله تلاش می کند تا با تکیه بر ابزارهای زیبایی شناختی مضمون سفره به تحلیل نوع برخورد راوی این دو سفرنامه با نوشتار همچنین بازنمایی احساسشان از خلال نوع ادبی داستان و یا رساله های انتقادی باشد.  }, keywords_fa = {سفرنامه نویسی,جلال آل احمد,محمود دولت آبادی ادبیات فارسی معاصر,سفر,زیبایی شناسی}, url = {https://www.revueplume.ir/article_48721.html}, eprint = {https://www.revueplume.ir/article_48721_6dc1a71128d6f1c87836a6c27a39d83d.pdf} }