Type de document : research article

Auteurs

1 faculte des langues etrangeres, universite de Trbiat modares , Teheran, Iran

2 Professeure. Université Tarbiat Modares

3 Département de français Université Tarbiat Modares Téhéran

4 Département du FLE, Université Tarbiat Modares

10.22129/plume.2023.420010.1266

Résumé

L'enseignement du français langue étrangère (FLE) en Iran rencontre plusieurs défis, notamment

en ce qui concerne l'expression écrite chez les adolescents. Cet article vise à identifier les défis les

plus courants que rencontrent les adolescents lorsqu'ils écrivent en français, ainsi que les stratégies

d'enseignement qui peuvent être mises en place pour les surmonter. Cette étude s'appuie sur une

revue de la littérature existante sur l'enseignement de l'expression écrite en FLE pour les

adolescents en Iran. Effectivement, pour recueillir des données, nous avons utilisé des

questionnaires. Les questionnaires ont été distribués aux apprenants adolescents de niveau A2 et

les questions posées dans les questionnaires visaient à identifier les défis auxquels les apprenants

sont confrontés lorsqu'ils écrivent en français. Les résultats ont montré que les adolescents en Iran

rencontrent plusieurs défis lorsqu'ils écrivent en français, notamment la maîtrise de la grammaire

et de la syntaxe, la richesse du vocabulaire, la structure du texte et le manque de motivation. Les

stratégies d'enseignement qui peuvent aider à surmonter ces défis comprennent, entre autres,

l’exploitation des documents authentiques, l'utilisation d'activités d'expression écrite adaptées,

l'encouragement à la lecture régulière de textes en français, la pratique régulière de l'écriture et la

fourniture de feedback constructif et positif.

Mots clés

Sujets principaux

Titre d’article [Persian]

چالش‌های زبان آموزان نوجوان درهنگام انجام تکالیف نوشتاری در کلاس زبان فرانسه در ایران

Auteurs [Persian]

  • عاطفه میرزایی 1
  • رویا لطافتی 2
  • محمودرضا گشمردی 3
  • پریوش صفا 4

1 دانشکده زبان هاس خارجی، دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 استاد دانشگاه تربیت مدرس

3 گروه فرانسه/ دانشگاه تربیت مدرس/ تهران

4 گروه آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس

Résumé [Persian]

نوشتن به زبان فرانسو ی به عنوان زبان خارجی در ایران با چالش هایی مواجه است، به ویژه برای نوجوانان. این مقاله به شناسایی چالش های رایجی که نوجوانان در هنگام نوشتن به زبان فرانسوی با آنها مواجه هستند می پردازد، و همچنین راهبردهای آموزشی برای غلبه بر این چالش ها ارائه می دهد. این مطالعه بر اساس بررسی مروری ادبیات موجود در زمینه آموزش مهارت نوشتاری در زبان فرانسو ی برای نوجوانان در ایران صورت گرفته است و همچنین برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه ها بین زبان آموزان نوجوانان سطح 2A توزیع شده و سواالت مطرح شده در آنها با هدف شناسایی چالش هایی که آنها در هنگام نوشتن به زبان فرانسوی با آن مواجه هستند، طراحی شده است. راهبردهای آموزشی که می تواند به غلبه بر این چالش ها کمک کند، شامل بهره گیری از مدارک اصیل آموزشی، استفاده از فعال ت های نوشتاری مناسب، تشویق به خواندن منظم متون به زبان فرانسو ی، تمرین منظم در نوشتن و ارائه بازخورد سازنده و مثبت توسط مدرس است. نتایج این پژوهش نشان دادند که نوجوانان در ایران با چالش های مختلفی هنگام نوشتن به زبان فرانسوی مواجه هستند، از جمله ساختن جمالت دقیق گرامر ی، مشکل در انتخاب کلمات و نبود تنوع واژگان ی در متن، ایراد ساختاری متن و نداشتن علاقه و انگیزه برای نوشتن. استفاده از راهبردهای آموزشی موثر میتواند به غلبه بر این چالش ها کمک کند.

Mots clés [Persian]

  • کلمات کلیدی : مهارت نوشتاری
  • زبان فرانسوی به عنوان زبان خارجی
  • زبان آموز نوجوان
  • ایران