L’utilisation du weblog en FLE: Une expérience dans une classe de langue en Iran

Type de document: Original Article

Auteur

Université Allameh Tabatabai Professeur –Assistant

Résumé

Le weblog, conçu originairement pour le grand public,  peut être  intégré dans le processus d’enseignement/apprentissage des langues, en l’occurrence le français, en tant qu’un outil de communication entre les protagonistes de ce processus, à savoir l’enseignant et ses apprenants. Il peut servir de support pour le prolongement du cours et permettre à l’enseignant d’y présenter de divers types d’activités en rapport avec son cours. Cet article est le fruit d’une expérience que nous avons menée, depuis janvier 2005, sur l’utilisation du weblog dans nos cours de français dans deux universités iraniennes. Le weblog nous a permis d’aller au-delà du présentiel et d’effectuer des tâches pédagogiques que la plupart des étudiants trouve utile pour apprendre une langue.

Mots clés


Titre d’article [Persian]

استفاده از وبلاگ در آموزش زبان فرانسه: تجربه‌ای در کلاسهای درس در ایران

Auteur [Persian]

  • مرجان فرجاه
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
Résumé [Persian]

 
وبلاگ، پدیده عصر اینترنت، در ابتدا برای انتشار اطلاعات گوناگون، خاطرات روزانه شخصی و پیوندهایی به سایتها و وبلاگهای دیگر به وجود آمد. آما، پس از چندی، دست اندرکاران آموزش متوجه خواص قابل توجه ان به عنوان ابزاری مفید برای استفاده در کلاس شدند. به طور خاص و در چهارچوب فرایند آموزش و یادگیری زبان، وبلاگ این امکان را به معلم زبان میدهد تا خارج از ساعات کلاس با زبان آموزان در ارتباط باشد و برخی از فعالیتهای اموزشی را در قالب متن، فایل صوتی یا ویدیو ارایه دهد. این مقاله پژوهشی است در زمینه استفاده آموزشی از وبلاگ در کلاس زبان فرانسه که نویسنده از سال 1383 در کلاسهای خود در دو دانشگاه شهر تهران به کار برده است. نظر خواهی انجام شده از تعدادی از دانشجویان این کلاسها نشان میدهد که وبلاگ ابزاری مناسب برای آموزش و یادگیری زبان است.
 

Mots clés [Persian]

  • بلاگ
  • سایت اینترنتی
  • اینترنت
  • آموزش زبان فرانسه
  • مکالمه
  • خواندن