Type de document : Original Article
Auteurs
1 Director of French Department Tarbiat Modares University Tehran Iran
2 Frenche Departement Tarbiat Modares University Tehran Iran
Résumé
Mots clés
Sujets principaux
Titre d’article [فارسی]
Auteurs [فارسی]
در آموزش سنتی، فعالیتهای شناختی سطح پایین (شناخت و درک) در کلاس انجام میشود و فعالیتهای شناختی سطح بالا (تجزیه و تحلیل، نتیجهگیری و تولید) در خانه بدون کمک معلم صورت میگیرد. در آموزش معکوس، مراحل شناخت و درک، خارج از کلاس انجام میشود و معلم میتواند از زمان کلاس برای انجام تمرینات، تجزیه و تحلیل، بحث و تولید استفاده کند. به این ترتیب، فعالیتهای شناختی سطح پایین در منزل و فعالیتهای شناختی سطح بالا در کلاس با حمایت معلم انجام میشود. در این مقاله تلاش میگردد به این سوالات پاسخ داده شود: چگونه یادگیری در کلاس درس سنتی و معکوس تغییر میکند؟ چگونه کلاس معکوس به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک میکند؟ کلاس معکوس برای پسران بهتر عمل میکند یا برای دختران؟ برای پاسخ به این پرسشها، با رویکرد پژوهشی نیمه تجربی، آموزش معکوس در یک نمونه از 72 زبانآموز ایرانی 12 ساله و متشکل از 36 دختر و 36 پسر در کلاس ششم در یک مدرسه دو زبانه، در طول 3 جلسهی 1: 30 در هفته و به مدت 10 هفته اجرا گردید. نتایج این تحقیق نشان میدهد که از هفته هشتم، بین گروه آموزش معکوس و آموزش سنتی تفاوت قابل توجهی بوجود میآید. به این معنی که آموزش معکوس میتواند نتایج تحصیلی دانشآموزان را پس از چند هفته بهبود بخشد. با وجود شور و شوق پسران برای فنآوری، تفاوت قابل توجهی در یادگیری میان دانشآموزان دختر و پسر مشاهده نگردید.
Mots clés [فارسی]