نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشجوی دکترای دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

در آموزش زبان فرانسه، به‌ویژه در گسترة خوانش متن، گونه‌ای ضعف تجربی نزد پاره‌ای از فراگیرندگان مشاهده می‌شود که می‌تواند سد راه خوانش با کیفیت آن‌ها باشد. چنانچه بپذیریم که خوانش هر متن خارجی، نیازمند تجربه است و مترادف گذر از مرزی فرهنگی و ورود به جهان دیگر، این کاستی در نزد فراگیرندگان زبان خارجی نمایان‌تر جلوه می‌کند. در این مقاله، خوانش دانشجویان را از متن یکی از رمان‌های اَمِلی نوتومب، با عنوان بهت‌ها و لرزش‌ها برخواهیم رسید و پس از معرفی روشی برای تولید و تحلیل داده‌های مستخرج از کار میدانی، برداشت دانشجویان را از پدیدة دیگربودگی، آن‌گونه که در متن مستتر است، ارائه می‌دهیم. هدف از روش‌شناسی این تحقیق کیفی، نشان دادن گوناگونی رفتارهای روانی/عاطفی و اجتماعی/فرهنگی خوانندگان، در رویارویی با دیگریست. به‌بیان بهتر، برخی از خوانندگان در فهم متن با مشکلاتی مواجه می‌شوند که در دریافت نادرست‌شان از دیگری، در زندگی واقعی ریشه دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identity Construction of Reader throughout Otherness Experiences (A case study amongst Iranian students of French literature at University of Tehran, Iran)

چکیده [English]

To date few studies have reported the effect of lived experiences of otherness throughout reading activity by learners as readers, especially in the field of learning/teaching French as a foreign language. We will concentrate on reading practices of the novel “Fear and trembling” by Amélie Nothomb which Iranian students have done. Once describing the methods of yielding and analyzing of data issued from our research field, we’ll present examples of Iranians student’s discourses having experienced situations of encountering with the other in this novel. Our qualitative methodology is intended to promote understanding of identity construction paths of theses readers using data gathered through classroom observations, student’s texts and interviews. The results of the analysis demonstrate diversity of psycho-affective and sociocultural attitudes of readers facing otherness experiences. Some students have difficulties to understand the text because of their negative perception of the otherness in real life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Literature
  • Reading
  • Reader
  • Identity
  • Otherness
  • FFL
Abdallah-Pretceille, M. (1996), Vers une pédagogie interculturelle, Anthro, Paris.
Abdallah-pretceille, M. (1998), "Apprendre une langue, apprendre une culture" in Cultures pédagogiques,  numéro 360 (janvier).
Abdallah-Pretceille, M. (2008), Communication interculturelle, apprentissage du divers et de l’altérité, in Année européenne du dialogue interculturel : Communiquer avec les langues-cultures, pp. 51–57, Thessalonique, Université d’Aristote.
Abdallah-Pretceille, M. (2010), "La littérature comme espace d’apprentissage de l'altérité et du divers", pp. 145-155, in Synergies Brésil, 2
Abdallah-Pretceille, M. (2012), "Quelle anthropologie pour quel enseignement?" in Anthropologies, interculturalité et enseignement-apprentissage des langues. Quelle(s) compatibilité?, Bern, Peter Lang
Demougin, P. (2004), "Le lecteur et sa parole: traces écrites d’une parole recomposée dans l'acte de lecture", in A. Rouxel & G. Langlade, Le sujet lecteur, lecture subjective et l’enseignement de la littérature, pp. 117-128, Rennes, PUR
Dorais, L. (2004), La construction de l’identité. Erudit.
Gervais, B. (1998), "Une lecture sans tradition, lire à la limite de ses habitudes", in Protée(Lecture, Traduction, Culture), 25(3), 7–19.
Goleman, D. (1999), L’Intelligence émotionnelleI, D. ROCHE.
Jouve, V. (2004), "La lecture comme retour sur soi, de l’intérêt pédagogique des lectures subjectives", in Le sujet lecteur, lecture subjective et l’enseignement de la littérature, pp.105-114, PUR.,
Langlade, G., & Fourtanier, M.-J. (2007),  La question du sujet lecteur en didactique de la lecture littéraire. in la didactique du français, les voies actuelles de la recherche (PUL.).
Mazauric, C. (2004), "les moi volatils des guerres perdues, la lecture, construction ou déconstruction du sujet", Le sujet lecteur, lecture subjective et l’enseignement de la littérature, Rennes, PUR
Mazauric, C. (2004), Le lecteur d’Afrique : contribution à une didactique transculturelle de la lecture littéraire, Université de Toulouse-Le Mirail.
Mazauric, C. (2008), "Le texte du lecteur", in Présentation du Colloque. Colloque organisé par l’équipe de recherche “Lettres, Langages et Arts” (LLA), Université de Toulouse II-Le Mirail, 22-24 octobre 2008.
Mazauric, C. (2013), Le lecteur et ses autres, Université Toulouse II-Le Mirail.
Petit, M. (2002). «La culture se chaparde», in La littérature dès l’alphabet, pp.86-97, Paris, Gallimard
Ricoeur, P. (1990), Soi-même comme un Autre, Paris, Du Deuil
Rouxel, A. (2004). "Autobiographie du lecteur et identité littéraire", in  Le sujet lecteur, lecture subjective et l’enseignement de la littérature, pp.137-153, Rennes, PUR
Rouxel, A. (2011). "Mobilité, évanescence du texte du lecteur", in  Le texte du lecteur, Bruxelles.
Vargas Llosa, M. (2011), Éloge de la lecture et de la fiction, Conférence du Nobel,Gallimard. Mayenne.
Vermersch, P. (2004), Aide à l’explicitation et retour réflexif, in Éducation Permanente, 160, pp.71–80.
Vermersch, P. (2013), Entretien d’explicitation, France, Youtube.
Vernant, J.-P. (2004), La Traversée des frontières, Paris, Seuil
Vibert, A. (2012), Expliquer un texte littéraire : ce que la recherche en didactique de la littérature peut apporter au renouvellement et à la diversification des pratiques,?.