بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی در کلاس های مجازی زبان فرانسه
بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی در کلاس های مجازی زبان فرانسه

سوده اقتصاد؛ فاطمه کریمی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 311-348

https://doi.org/10.22129/plume.2024.432266.1273

چکیده
  این جستار به بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه در کلاس‌های مجازی در بافت موسسات زبان می‌پردازد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر عوامل محیطی، روانشناختی و فیزیولوژیکی بر تمایل ...  بیشتر
آموزش ساختار فعل سببی+ کلمه مبین احساسات به زبان آموزان زبان فرانسه در ایران
طاهره محمدپور
پریوش صفا
رویا لطافتی
محمود رضا گشمردی
آموزش ساختار فعل سببی+ کلمه مبین احساسات به زبان آموزان زبان فرانسه در ایران طاهره محمدپور پریوش صفا رویا لطافتی محمود رضا گشمردی

طاهره محمدپور؛ پریوش صفا؛ محمودرضا گشمردی؛ رویا لطافتی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 349-382

https://doi.org/10.22129/plume.2022.336520.1216

چکیده
  این مقاله که در چارچوب تحقیقات توصیفی و تحلیلی قرار می گیرد قصد دارد مشکلاتی را که احتمالاً فارسی زبانان هنگام استفاده از ترکیب واژگانی- دستوری با آن مواجه می شوند فعل سببی + اسم مبین احساسات (شادی و شگفتی) ...  بیشتر
بهره‌گیری از منابع دیداری‌شنیداری برای تقویت هوش روایی در کلاس ترجمه در ایران
بهره‌گیری از منابع دیداری‌شنیداری برای تقویت هوش روایی در کلاس ترجمه در ایران

دانیال بسنج؛ لیلا شوبیری؛ مریم دادخواه

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 407-444

https://doi.org/10.22129/plume.2024.426843.1269

چکیده
  این مقاله برآمده از یک اقدام‌پژوهی تحلیلی و توصیفی است. در این پژوهش بر آن شدیم یک روش آموزشیِ ابداعی مبتنی بر توانش‌های شناختی برای آموزش ترجمه طراحی و پیاده‌سازی کنیم. در این روش آموزشی به‌منظور افزایش ...  بیشتر
چالش فرهنگ در آموزش فرانسه با اهداف ویژه: مورد مطالعه : کلاس سطح B1گردشگری - هتلداری – رستوران داری
چالش فرهنگ در آموزش فرانسه با اهداف ویژه: مورد مطالعه : کلاس سطح B1گردشگری - هتلداری – رستوران داری

راضیه صادقپور؛ حسین قناعت

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 445-481

https://doi.org/10.22129/plume.2023.394336.1251

چکیده
  زبان فرانسه برای اهداف خاص آموزشی است که بر حوزه های خاصی متمرکز است. در این راستا، باید مفاهیم موقعیت ارتباطی،زمینه و بعد اجتماعی-فرهنگی ارتباطات و سخنرانی در موقعیت مورد توجه قرار گیرد (دوفور و پارپت،2018). ...  بیشتر
بررسی تعاملات نوشتاری دانشجویان ایرانی در یک کلاس مجازی زبان فرانسه
بررسی تعاملات نوشتاری دانشجویان ایرانی در یک کلاس مجازی زبان فرانسه

سارا سدیدی؛ سیده یاسمین سجادی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 483-505

https://doi.org/10.22129/plume.2024.426868.1270

چکیده
  کلاس­های مجازی دانشگاهی در ایران عموما بر روی بسترهایی مانند Adobe connect برگزار می شوند. معلم در این کلاس ها، برای سنجش مشارکت دانشجویان، ابزارهای زیادی در دسترس ندارد. یکی از این معدود ابزارها، تعداد مداخلات ...  بیشتر
دروغ به مثابه عنصری روایی: مطالعه ی تطبیقی بی پدر و سومین دروغ
دروغ به مثابه عنصری روایی: مطالعه ی تطبیقی بی پدر و سومین دروغ

شراره چاوشیان؛ سپیده یگانه

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 507-534

https://doi.org/10.22129/plume.2024.437218.1277

چکیده
  این مقاله به بررسی تطبیقی دو رمان دروغ سوم نوشته آگوتا کریستوف، نویسنده فرانسوی زبان مجارستانی و بی‌پدر اثر مژده سالارکیا، رمان‌نویس جوان فارسی‌زبان ایرانی می‌پردازد. در هر دوی این رمان‌ها دروغ همه ...  بیشتر
بوطیقای فضا در  راه و رسم دنیا اثر نیکولا بوویه
بوطیقای فضا در راه و رسم دنیا اثر نیکولا بوویه

ژاله کهنمویی پور؛ ;کتایون شهپرراد؛ آذین حسین زاده

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 535-559

https://doi.org/10.22129/plume.2024.437253.1278

چکیده
  سفرنامۀ پرآوازۀ نیکولا بوویه، راه‌ورسم دنیا که در سال 1342 تحریر شد همچنان به‌حیث ناگفته‌ها، مخاطبان فراوانی را به‌خود فرامی‌خواند. ورای جاذبه‌های تاریخی، نیز جغرافیایی این اثر که بازنمازنمایی از ...  بیشتر
میشل اوئلبک و بشریت در احتضار
میشل اوئلبک و بشریت در احتضار

علیرضا غفوری؛ شیما طهماسبی؛ سعدی جعفری

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 561-587

https://doi.org/10.22129/plume.2024.420126.1265

چکیده
  آثار میشل اوئلبک واکنشی ویژه و خاص او به جایگاه هنر معاصر و فرهنگ مادی گرایانه است. اوئلبک نوشته‌هایش باعث شوکه شدن بسیاری شده است و به گفته او آنچه ناخوشایند است، قوانین اخلاقی است که در نوشته‌های علمی ...  بیشتر
واکاوی « تبارنگاری» در نوشتاراتوبیوگرافیک سیمین بهبهانی
واکاوی « تبارنگاری» در نوشتاراتوبیوگرافیک سیمین بهبهانی

فاطمه غلامی؛ عطیه اعرابی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 589-617

https://doi.org/10.22129/plume.2024.436775.1280

چکیده
  ادبیات معاصر فرانسه در دهه ی 1980 میلادی شاهد ظهور گونه ای از خود نوشتاری تحت عنوان « تبارنگاری» بود که ترکیبی از اتوبیوگرافی، بیوگرافی و اتوفیکسیون است. این نوع نوشتار به گونه ای اطلاق میشود که در ...  بیشتر