-نشریۀ قلم به صاحب امتیازی انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه در سال 1384 شروع به فعالیت نمود. این نشریۀ علمی به صورت دوفصلنامه و در زمینه‌های مختلف رشتۀ زبان فرانسه همچون آموزش زبان فرانسه، ادبیات فرانسه و تطبیقی، ترجمه‌شناسی، زبانشناسی فرانسه و همچنین ایرانشناسی مقاله می‌پذیرد.


نشریه علمی- پژوهشی قلم به صاحب امتیازی انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه بر اساس رتبه‌بندی جدید کمیسیون بررسی نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1401 موفق به کسب رتبه "الف" گردید. این موفقیت را که حاصل کیفیت بالای عملکرد اساتید، پژوهشگران و همکاران ارجمندی است که به عنوان نویسنده، داور، عضو هیئت تحریریه، عضو مشورتی هیئت تحریریه، ویراستار، سردبیر، مدیر مسئول و کارشناس با این مجله همکاری دارند خدمت ایشان و عموم خوانندگان مجله قلم تبریک عرض مینماییم

با توجه به ضرورت نمایه شدن این نشریه علمی در پایگاه‌ها، ثبت و نمایش شناسه رایگان ORCID و ایمیل آکادمیک برای تمامی نویسندگان مقالات(به ویژه نویسنده مسئول) الزامی است. بنابراین از نویسندگان محترم درخواست می‌شود قبل از ارسال مقاله به نشریه به دریافت کد شناسه پژوهشگر ORCID اقدام فرمایند. همچنین از ایمیل آکادمیک برای بارگذاری مقالات استفاده نمایند.

  نکته مهم: نویسنده ملزم به درج قدردانی از حامی یا تامین کننده اعتبار پژوهش می‌باشد.

    •   کشور محل انتشار: ایران 
    • ناشر:انجمن ایرانی زبان و ادبیات فرانسه
    • مدیر مسئول: اکبر عبداللهی
    • سردبیر: فریده علوی
    • شاپای چاپی:692-1735
    • شاپای الکترونیکی:9212-2645
    • حوزۀ تخصصی : ادبیات فرانسه ، ادبیات تطبیقی، ترجمه فرانسه- فارسی، ترجمه فارسی-فرانسه
    • زبان شناسی و آموزش زبان فرانسه
    • اعتبار مجله :علمی پژوهشی
    • زبان مجله:فرانسه
    • نوبت انتشار:دو فصلنامه
    • نوع انتشار:الکترونیکی
    • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله:  مبلغ 2/000/000ریال برای داوری و 4/000/000 ریال برای چاپ
    • دسترسی آزاد:بله
    • نوع داوری: داوری توسط دوتن از اعضا هیات تحریریه . داوری دو سو کور
    • بازه بررسی اولیه: 1هفته
    • زمان داوری :1ماه
    • درصد پذیرش مقالات :22.25درصد
    • مشابهت‌یاب: ایرانداک
    • نمایهشده در :ISC- SID-Linkedin
    • ایمیل پشتیبان: revueplume1@gmail.com
    • دسترسی به مقالهها :آزاد

 -نشریۀ قلم با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

 -تمامی مقالات به صورت Open access در دسترس همگان می‌باشند. 

-مقالات دریافتی در مجلۀ قلم توسط نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب بررسی می‌گردند.

-در سامانۀ نشریۀ قلم، پیش از بارگذاری ابتدایی مقاله، فرم‌های تعهد رعایت اخلاق نشر و تعارض منافع توسط مولف/مولفان تکمیل و ارائه می‌گردد.

**توجه: بعد از دریافت مقاله در سامانه و تائید اولیۀ آن، اطلاعات مولفان (شامل: اسامی، عنوان و رتبۀ علمی، ترتیب و تعداد مولفان و غیره) در هیچ یک از مراحل قابل تغییر نخواهد بود.

 

 

 

بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی در کلاس های مجازی زبان فرانسه
بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی در کلاس های مجازی زبان فرانسه

سوده اقتصاد؛ فاطمه کریمی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 311-348

https://doi.org/10.22129/plume.2024.432266.1273

چکیده
  این جستار به بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه در کلاس‌های مجازی در بافت موسسات زبان می‌پردازد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر عوامل محیطی، روانشناختی و فیزیولوژیکی بر تمایل ...  بیشتر
آموزش ساختار فعل سببی+ کلمه مبین احساسات به زبان آموزان زبان فرانسه در ایران
طاهره محمدپور
پریوش صفا
رویا لطافتی
محمود رضا گشمردی
آموزش ساختار فعل سببی+ کلمه مبین احساسات به زبان آموزان زبان فرانسه در ایران طاهره محمدپور پریوش صفا رویا لطافتی محمود رضا گشمردی

طاهره محمدپور؛ پریوش صفا؛ محمودرضا گشمردی؛ رویا لطافتی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 349-382

https://doi.org/10.22129/plume.2022.336520.1216

چکیده
  این مقاله که در چارچوب تحقیقات توصیفی و تحلیلی قرار می گیرد قصد دارد مشکلاتی را که احتمالاً فارسی زبانان هنگام استفاده از ترکیب واژگانی- دستوری با آن مواجه می شوند فعل سببی + اسم مبین احساسات (شادی و شگفتی) ...  بیشتر
بهره‌گیری از منابع دیداری‌شنیداری برای تقویت هوش روایی در کلاس ترجمه در ایران
بهره‌گیری از منابع دیداری‌شنیداری برای تقویت هوش روایی در کلاس ترجمه در ایران

دانیال بسنج؛ لیلا شوبیری؛ مریم دادخواه

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 407-444

https://doi.org/10.22129/plume.2024.426843.1269

چکیده
  این مقاله برآمده از یک اقدام‌پژوهی تحلیلی و توصیفی است. در این پژوهش بر آن شدیم یک روش آموزشیِ ابداعی مبتنی بر توانش‌های شناختی برای آموزش ترجمه طراحی و پیاده‌سازی کنیم. در این روش آموزشی به‌منظور افزایش ...  بیشتر
چالش فرهنگ در آموزش فرانسه با اهداف ویژه: مورد مطالعه : کلاس سطح B1گردشگری - هتلداری – رستوران داری
چالش فرهنگ در آموزش فرانسه با اهداف ویژه: مورد مطالعه : کلاس سطح B1گردشگری - هتلداری – رستوران داری

راضیه صادقپور؛ حسین قناعت

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 445-481

https://doi.org/10.22129/plume.2023.394336.1251

چکیده
  زبان فرانسه برای اهداف خاص آموزشی است که بر حوزه های خاصی متمرکز است. در این راستا، باید مفاهیم موقعیت ارتباطی،زمینه و بعد اجتماعی-فرهنگی ارتباطات و سخنرانی در موقعیت مورد توجه قرار گیرد (دوفور و پارپت،2018). ...  بیشتر
بررسی تعاملات نوشتاری دانشجویان ایرانی در یک کلاس مجازی زبان فرانسه
بررسی تعاملات نوشتاری دانشجویان ایرانی در یک کلاس مجازی زبان فرانسه

سارا سدیدی؛ سیده یاسمین سجادی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 483-505

https://doi.org/10.22129/plume.2024.426868.1270

چکیده
  کلاس­های مجازی دانشگاهی در ایران عموما بر روی بسترهایی مانند Adobe connect برگزار می شوند. معلم در این کلاس ها، برای سنجش مشارکت دانشجویان، ابزارهای زیادی در دسترس ندارد. یکی از این معدود ابزارها، تعداد مداخلات ...  بیشتر
دروغ به مثابه عنصری روایی: مطالعه ی تطبیقی بی پدر و سومین دروغ
دروغ به مثابه عنصری روایی: مطالعه ی تطبیقی بی پدر و سومین دروغ

شراره چاوشیان؛ سپیده یگانه

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 507-534

https://doi.org/10.22129/plume.2024.437218.1277

چکیده
  این مقاله به بررسی تطبیقی دو رمان دروغ سوم نوشته آگوتا کریستوف، نویسنده فرانسوی زبان مجارستانی و بی‌پدر اثر مژده سالارکیا، رمان‌نویس جوان فارسی‌زبان ایرانی می‌پردازد. در هر دوی این رمان‌ها دروغ همه ...  بیشتر
بوطیقای فضا در  راه و رسم دنیا اثر نیکولا بوویه
بوطیقای فضا در راه و رسم دنیا اثر نیکولا بوویه

ژاله کهنمویی پور؛ ;کتایون شهپرراد؛ آذین حسین زاده

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 535-559

https://doi.org/10.22129/plume.2024.437253.1278

چکیده
  سفرنامۀ پرآوازۀ نیکولا بوویه، راه‌ورسم دنیا که در سال 1342 تحریر شد همچنان به‌حیث ناگفته‌ها، مخاطبان فراوانی را به‌خود فرامی‌خواند. ورای جاذبه‌های تاریخی، نیز جغرافیایی این اثر که بازنمازنمایی از ...  بیشتر
میشل اوئلبک و بشریت در احتضار
میشل اوئلبک و بشریت در احتضار

علیرضا غفوری؛ شیما طهماسبی؛ سعدی جعفری

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 561-587

https://doi.org/10.22129/plume.2024.420126.1265

چکیده
  آثار میشل اوئلبک واکنشی ویژه و خاص او به جایگاه هنر معاصر و فرهنگ مادی گرایانه است. اوئلبک نوشته‌هایش باعث شوکه شدن بسیاری شده است و به گفته او آنچه ناخوشایند است، قوانین اخلاقی است که در نوشته‌های علمی ...  بیشتر
واکاوی « تبارنگاری» در نوشتاراتوبیوگرافیک سیمین بهبهانی
واکاوی « تبارنگاری» در نوشتاراتوبیوگرافیک سیمین بهبهانی

فاطمه غلامی؛ عطیه اعرابی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، صفحه 589-617

https://doi.org/10.22129/plume.2024.436775.1280

چکیده
  ادبیات معاصر فرانسه در دهه ی 1980 میلادی شاهد ظهور گونه ای از خود نوشتاری تحت عنوان « تبارنگاری» بود که ترکیبی از اتوبیوگرافی، بیوگرافی و اتوفیکسیون است. این نوع نوشتار به گونه ای اطلاق میشود که در ...  بیشتر
انتقال آموزشی یک مفهوم دستور زبانی، مورد منطق روایی
انتقال آموزشی یک مفهوم دستور زبانی، مورد منطق روایی

دانیال بسنج

دوره 11، شماره 21 ، شهریور 1394، ، صفحه 39-61

https://doi.org/10.22129/plume.2015.48911

چکیده
  در این مقاله تلاش میشود روشی عملی ارائه گردد تا با تکیه بر آن حلقه اتصالی بین دو مقوله از دو حوزه متفاوت اما مکمل در بحث آموزش زبان ایجاد گردد. به دیگر سخن، هدف آموزاندن یک مقوله از حوزه دستور زبان معنایی ...  بیشتر
بررسی موفقیت ادبی در دوران رسانه‌ای هم‌روزگار.
مورد مطالعاتی: او و او و نوشتة مارک لوی
بررسی موفقیت ادبی در دوران رسانه‌ای هم‌روزگار. مورد مطالعاتی: او و او و نوشتة مارک لوی

حسن زختاره؛ مارتین بوآیه-وینمن

دوره 17، شماره 34 ، اسفند 1400، ، صفحه 129-150

https://doi.org/10.22129/plume.2022.314638.1206

چکیده
  از سال 1830 به این سو، در کنار برداشت زیبایی‌شناختی از انگارة ادبیات که همواره نظام آموزشی به حمایت از آن برمی‌خیزد، شاهد پیدایش گونه‌ای از ادبیات هستیم که بیشتر توجه عوام را به خود جلب می‌کند. این ادبیات ...  بیشتر
کاربرد رمان‌های دا نیل پناک در آموزش زبان فرانسه
کاربرد رمان‌های دا نیل پناک در آموزش زبان فرانسه

مطهره مرادیان سرخی؛ رویا لطافتی؛ حمید رضا شعیری؛ محمودرضا گشمردی

دوره 14، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 81-102

https://doi.org/10.22129/plume.2019.133221.1061

چکیده
  دانیل پناک یکی از نویسنگانی است که حرفه معلمی را ترک کرده تا خود را به طور کامل وقف نویسندگی و ادبیات کند. مهم‌ترین ویژگی رمان‌های وی بازتاب تفکرات آموزشی و پرورشی در آنهاست وتلاش او برای نمایش رفتارها، ...  بیشتر
رابطه ی دانشجویان ایرانی زبان فرانسه با نگارش: بُعدِ عاطفی
رابطه ی دانشجویان ایرانی زبان فرانسه با نگارش: بُعدِ عاطفی

سارا سدیدی؛ دانیال بسنج؛ رویا لطافتی

دوره 15، شماره 29 ، شهریور 1398، ، صفحه 233-261

https://doi.org/10.22129/plume.2019.186354.1095

چکیده
  چکیده: «رابطه با نگارش» مفهومی است که توسط باره دو مینیاک (2000) مطرح شده و توسط شرتران و بلزر (2008، 2010، 2016) توسعه داده شده است. این مفهوم در برگیرنده ی رابطه ی معنایی بین فرد و نگارش است. مطالعه ی رابطه ...  بیشتر
معنای تراژکتیویته در داستان سولوی یک باز آمده‌  نوشته کوسی افویی بر اساس نقد جغرافیایی برتران وستفال
معنای تراژکتیویته در داستان سولوی یک باز آمده‌ نوشته کوسی افویی بر اساس نقد جغرافیایی برتران وستفال

شبنم نیک رفعت؛ بهمن نامور مطلق

دوره 15، شماره 29 ، شهریور 1398، ، صفحه 189-214

https://doi.org/10.22129/plume.2019.148306.1070

چکیده
  روایت بازگشت به زادبوم بعد از زمانی طولانی به نویسندگان تبعیدی امکان میدهد ابعاد جدیدی از ارتباط متقابل انسان معاصر را با فضای وطنی غریب به نمایش بگذارند. سولوی یک بازآمده نوشته کوسی افویی روایتگر بازگشت ...  بیشتر
چالش های طراحی محتوای آموزشی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش: مورد مطالعه فراگیران بزرگسال زبان فرانسه در ایران
چالش های طراحی محتوای آموزشی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش: مورد مطالعه فراگیران بزرگسال زبان فرانسه در ایران

مبینا قنبری نیا؛ روح الله رحمتیان؛ پریوش صفا؛ محمودرضا گشمردی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1402

https://doi.org/10.22129/plume.2023.368959.1233

چکیده
  در خلال دو دهه اخیر، پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه شبکه جهانی اینترنت، یک روش آموزش مبتنی بر تکنولوژی یعنی آموزش الکترونیکی را ایجاد کرده است. این تحول، جنبه های مختلف آموزش در سراسر جهان را ...  بیشتر
به سمت پویایی دوره های آنلاین: مورد یادگیری زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی در ایران با استفاده از فعالیت های اسمارت
دکترمبینا قنبری نیا 1*، دکترحمیدرضا شعیری2
به سمت پویایی دوره های آنلاین: مورد یادگیری زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی در ایران با استفاده از فعالیت های اسمارت دکترمبینا قنبری نیا 1*، دکترحمیدرضا شعیری2

مبینا قنبری نیا؛ حمیدرضا شعیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402

https://doi.org/10.22129/plume.2023.415092.1263

چکیده
  در طول دهه گذشته، دوره های آنلاین به طور تصاعدی رشد کرده اند. مزایای دوره های آنلاین بسیار زیاد است؛ از جمله انعطاف پذیری، دسترسی و راحتی. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پویایی یک عنصر کلیدی برای ...  بیشتر
چالش‌های زبان آموزان نوجوان درهنگام انجام تکالیف نوشتاری در کلاس زبان فرانسه در ایران
چالش‌های زبان آموزان نوجوان درهنگام انجام تکالیف نوشتاری در کلاس زبان فرانسه در ایران

عاطفه میرزایی؛ رویا لطافتی؛ محمودرضا گشمردی؛ پریوش صفا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1402

https://doi.org/10.22129/plume.2023.420010.1266

چکیده
  نوشتن به زبان فرانسو ی به عنوان زبان خارجی در ایران با چالش هایی مواجه است، به ویژه برای نوجوانان. این مقاله به شناسایی چالش های رایجی که نوجوانان در هنگام نوشتن به زبان فرانسوی با آنها مواجه هستند می ...  بیشتر
انعکاس برخی اخبار پیرامون رویدادهای سیاسی ایران در رسانه های فرانسوی بر مبنای مدل سه بُعدی فرحزاد
انعکاس برخی اخبار پیرامون رویدادهای سیاسی ایران در رسانه های فرانسوی بر مبنای مدل سه بُعدی فرحزاد

صدیقه شرکت مقدم؛ مژده فاتحی نیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 فروردین 1403

https://doi.org/10.22129/plume.2024.428368.1272

چکیده
  تحلیل گفتمان انتقادی به عنوان رویکردی جدید در طیف وسیعی از تحقیقات علوم انسانی بکار می‌رود. این روش بر سه مفهوم اساسی مانند: انتقاد، قدرت و ایدئولوژی متمرکز است. لازم به ذکر است که مدل سه بعدی فرحزاد جایگاه ...  بیشتر

Creative Commons License

All available content on Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises are licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) License.

doi

ابر واژگان