نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان فرانسه - دانشکده علوم انسانی- دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد تمام - دانشگاه تربیت مدرس- گروه زبان فرانسه

3 گروه زبان فرانسه - دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

همدلی به معنای توانایی احساس و درک احساسات درونی فرد دیگر است. این مفهوم نسبتاً ساده به نظر می رسد ، اما در  واقعیت و شرایطی نظیر کلاس درس، دارای پیچیدگی است. رویکرد  همدلانه ، فرصت درک بهتر فراگیران را برای معلم  فراهم میکند و  پیش شرط هرگونه ارتباط واقعی آموزشی است.
هدف ما در این تحقیق بررسی این استعداد در معلمان ایرانی زبان فرانسه با استفاده از پرسشنامه بارون کوهن و ویل رایت  است. پرسشنامه این دو محقق، ابزاری برای ارزیابی ضریب همدلی برای اندازه گیری آن در بزرگسالان با هوش طبیعی را پیش بینی کرده است.
داده های موجود در نظرسنجی با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که فرضیه های اساسی این تحقیق تأیید شدند و رشته و گرایش تحصیلی ، تجربه و تخصص در تدریس زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی  تأثیر مثبتی در رشد رویکرد همدلی معلمان ایرانی زبان فرانسه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Study of the empathic quotient of Iranian teachers of French as a foreign language

چکیده [English]

Empathy is the ability to feel and understand what another person is feeling. Thus defined, the concept seems rather simple, but it corresponds to a reality of great complexity. The empathic attitude, offering the teacher the opportunity to better understand his learners, is a prerequisite for any truly educational communication.



In this research, we aim to study this aptitude in Iranian teachers of French as a Foreign Language by using the survey of Baron-Cohen and Wheelwright (2004) who designed a tool for evaluating the empathic quotient to measure it in adults with normal intelligence.



We analyzed the data in our survey using the SPSS statistical analysis software and the results showed that our basic hypotheses are confirmed and that the university course, experience and being specialized in FFL teaching have a positive influence on the development of the empathic competence of Iranian teachers of FFL.

کلیدواژه‌ها [English]

  • empathic quotient
  • FFL
  • Teachers
  • Learners
  • Teaching