بررسی تصویر مرد طبقه کارگر در آثار الیویه آدام ازمنظر جامعه شناسی پیر بوردیو
بررسی تصویر مرد طبقه کارگر در آثار الیویه آدام ازمنظر جامعه شناسی پیر بوردیو

مهدی دهقانی؛ علی عباسی

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 7-38

https://doi.org/10.22129/plume.2021.229892.1144

چکیده
  مجموعه رمان‌های الیویه آدام، نویسندۀ معاصر، روایتگر اختلاف طبقاتی، آلام افراد به حاشیه رانده‌شده و طبقات فرودست، و معضلات جامعۀ کنونی فرانسه همچون گسیختگی خانواده‌ها، بیگانه‌ستیزی و شکاف نسل‌هاست. ...  بیشتر
زبان صحنه: رسانه‌ای برای بیان ناگفته ها در آثار نمایشی اوژن یونسکو
زبان صحنه: رسانه‌ای برای بیان ناگفته ها در آثار نمایشی اوژن یونسکو

مهدی افخمی نیا؛ الله شکر اسداللهی؛ ساناز ساعی دیباور

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 39-60

https://doi.org/10.22129/plume.2021.251373.1164

چکیده
  در تئاتر نو که قدرت معمول زبان گفتار کاهش یافته است، نمایش‌نامه‌نویس ناگزیر به خلق راه حلی غیرگفتاری‌ست تا ناگفته‌ها را بیان کند. وی بیشتر جنبه‌ای را مد نظر قرار می‌دهد که طبق آن نمایش از حد و مرز صِرف ...  بیشتر
تحلیل روانی-اجتماعی موانع شکل‌گیری هویت در رمان مارکس و عروسک طبق نظریه شخصیت فروم
تحلیل روانی-اجتماعی موانع شکل‌گیری هویت در رمان مارکس و عروسک طبق نظریه شخصیت فروم

زهرا اسماعیلی؛ نگار مزاری

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 69-84

https://doi.org/10.22129/plume.2021.245193.1158

چکیده
  امروزه ادبیات مهاجرت درصدد بازنمایی بحران هویت انسان معاصر در تجربه کوچ و شکل‌گیری هویتی نو در جامعه مقصد، برآمده‌است. این ادبیات ابعاد هویت فرد مهاجر را مطرح می‌کند، این هویت می‌تواند بر ریشه‌های ...  بیشتر
پیوند بین زبانشناسی وادبیات جهت آموزش بهترزبان فرانسه به عنوان زبان خارجی (2/2)
پیوند بین زبانشناسی وادبیات جهت آموزش بهترزبان فرانسه به عنوان زبان خارجی (2/2)

میشل فاوریو

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 85-116

https://doi.org/10.22129/plume.2021.273221.1181

چکیده
  دراین مقاله که بخش دوم مقاله ایست که در شماره پیش در باره آموزش زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی، از همین مولف، منتشر شد، هدف نخست طرح مشگلات بیان شفاهی است، مشگلاتی که به نسبت نوع متون و موقعیتهای موجود ...  بیشتر
ادبیات خوراک و غذا در کتاب سرآشپز̨  داستان زندگی یک آشپزبانو اثر ماری ایندیای
ادبیات خوراک و غذا در کتاب سرآشپز̨ داستان زندگی یک آشپزبانو اثر ماری ایندیای

ژاله کهنمویی پور

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 117-142

https://doi.org/10.22129/plume.2021.253042.1166

چکیده
  این مقاله به بررسی ادبیات خوراک و غذا در کتاب معروف ماری ایند یای تحت عنوان سرآشپز̨ داستان زندگی یک آشپز بانو(2016) می پردازد. نخست تحلیلی از شخصیت اصلی را شاهدیم و نگاه این شخصیت به تفاوت بین آنچه نیاز تلقی ...  بیشتر
نظارت بر کلاس های زبان فرانسه در ایران:
از تجسس تا نظارت ساختارمند و بهینه در چهارچوب نظریه کنش موقعیت بنیاد
نظارت بر کلاس های زبان فرانسه در ایران: از تجسس تا نظارت ساختارمند و بهینه در چهارچوب نظریه کنش موقعیت بنیاد

راضیه صادق پور؛ پریوش صفا؛ محمودرضا گشمردی؛ حمیدرضا شعیری

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22129/plume.2020.216413.1131

چکیده
  در ایران، با رشد درخواست یادگیری زبان فرانسه و در نتیجه با توسعه گروه های زبان فرانسه در موسسات، موضوع نظارت آموزشی با کیفیت همراه با مشاوره آموزشی، در بحث آموزش از اهمیت خاصی برخوردار شده است. لذا پژوهش ...  بیشتر
مطالعه هرمنوتیک ریکوری برخی واژه‌های عرفانی منطق الطیر، در ترجمه فرانسوی لیلی انور
مطالعه هرمنوتیک ریکوری برخی واژه‌های عرفانی منطق الطیر، در ترجمه فرانسوی لیلی انور

معصومه احمدی؛ صدیقه شرکت مقدم؛ مریم اکرمی فرد

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 163-182

https://doi.org/10.22129/plume.2021.247350.1159

چکیده
  منطق الطیر عطار با ساختار ادبی ـ عرفانی سرشار از استعاره و تمثیل و نماد، وضعیت روحی سالک راه حق را به تصویر می‌کشد. عمق معنا و نمادین بودن تصاویر در این اثر، ترجمه‌ آن را دشوار می‌کند. با این حال، لیلی ...  بیشتر
استفاده از فناوری دیجیتال در تولید نوشتاری فراگیران زبان فرانسه در ایران
استفاده از فناوری دیجیتال در تولید نوشتاری فراگیران زبان فرانسه در ایران

نازیتا عظیمی میبدی؛ طاهره محمدپور

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 183-211

https://doi.org/10.22129/plume.2021.270982.1178

چکیده
  امروزه، به دلیل همه گیری Covid 19 و عدم امکان ارائه دوره های حضوری، فناوری دیجیتال و در نتیجه تکنولوژی آموزشی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.مقاله حاضر تآملی است پیرامون تآثیر تکنولو‍‍ژی آموزشی ...  بیشتر
بررسی ضریب همدلی  نزد معلمان ایرانی زبان فرانسه
بررسی ضریب همدلی نزد معلمان ایرانی زبان فرانسه

مطهره مرادیان سرخی؛ رویا لطافتی؛ سارا سدیدی

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 213-236

https://doi.org/10.22129/plume.2021.251866.1165

چکیده
  همدلی به معنای توانایی احساس و درک احساسات درونی فرد دیگر است. این مفهوم نسبتاً ساده به نظر می رسد ، اما در  واقعیت و شرایطی نظیر کلاس درس، دارای پیچیدگی است. رویکرد  همدلانه ، فرصت درک بهتر فراگیران ...  بیشتر
تصویر چین در خرابکاری عاشقانه و بیوگرافی گرسنگی از آملی نوتوم
تصویر چین در خرابکاری عاشقانه و بیوگرافی گرسنگی از آملی نوتوم

مریم ربیعی؛ شهلا حائری

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، صفحه 237-260

https://doi.org/10.22129/plume.2021.247688.1161

چکیده
  آملی نوتوم نویسنده ای بلژیکی و فرانسه زبان است. او دوران کودکی خود را در ژاپن و چین گذرانده است و سپس از آنجا به چین رفته و در آنجا اقامت کرده است.  او در« متافیزیک آوندها » از کودکی شاد خود در ژاپن ...  بیشتر