Type de document : research article

Auteurs

1 Département de français, Faculté des sciences humaines, Université de Tarbiat Modares, Téhéran, Iran

2 دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی تهران

10.22129/plume.2023.415092.1263

Résumé

Au cours de la dernière décennie, les cours en ligne ont connu une croissance exponentielle. Les avantages des cours en ligne sont nombreux, notamment la flexibilité, l'accessibilité et la commodité. Cependant, il est important de noter que le dynamisme est un élément clé pour garantir l'efficacité de l'apprentissage en ligne. Cette recherche vise à explorer comment les activités SMART peuvent dynamiser les cours en ligne du FLE. Cette recherche est pratique et est menée de manière semi-expérimentale. La population statistique de la recherche comprend 40 apprenants de langue française du niveau B1 à l'Institut des langues d’Iran (ILI) à Téhéran. Dans cette recherche, le package pédagogique basé sur la méthode SMART est utilisé dans les cours en ligne et le questionnaire de volonté de communiquer de Darasawang et Reinders (2021). Nous utilisons le logiciel statistique SPSS v.23 et le test d'analyse de covariance pour l'analyse des données. Selon les résultats, le cours SMART a un effet significatif sur la volonté des apprenants de langue française à communiquer dans les trois composantes de la compréhension de la volonté de communiquer, de la confiance en soi communicative et de la fréquence d'utilisation de la langue française (p<0,05).

Mots clés

Sujets principaux

Titre d’article [Persian]

به سمت پویایی دوره های آنلاین: مورد یادگیری زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی در ایران با استفاده از فعالیت های اسمارت دکترمبینا قنبری نیا 1*، دکترحمیدرضا شعیری2

Auteurs [Persian]

  • مبینا قنبری نیا 1
  • حمیدرضا شعیری 2

1 گروه آموزشی فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استاد تمام گروه زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی

Résumé [Persian]

در طول دهه گذشته، دوره های آنلاین به طور تصاعدی رشد کرده اند. مزایای دوره های آنلاین بسیار زیاد است؛ از جمله انعطاف پذیری، دسترسی و راحتی. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پویایی یک عنصر کلیدی برای تضمین اثربخشی یادگیری آنلاین است. هدف این تحقیق بررسی این است که چگونه فعالیت های SMART می توانند باعث پویایی دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه به مثابه زبان خارجی شوند. این پژوهش کاربردی بوده و به روش نیمه آزمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل زبان آموزان (زبان فرانسه) سطح B1 در موسسه کانون زبان شهر تهران شامل 40 نفر است. در این پژوهش از بسته ی آموزشی مبتنی بر متد اسمارت در کلاس های هوشمند آنلاین و پرسشنامه تمایل به برقراری ارتباط داراساوانگ و ریندرز (2021) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری v.23 SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. طبق نتایج دوره اسمارت تاثیر معناداری بر تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان فرانسه در سه مولفه درک تمایل به برقراری ارتباط، اعتماد به نفس ارتباطی و فراوانی استفاده از زبان فرانسه دارد (p<0.05).

Mots clés [Persian]

  • دوره های آنلاین
  • زبان فرانسه
  • فعالیت های SMART
  • تمایل به برقراری ارتباط
  • پویایی