Type de document : research article

Auteurs

Université Tarbiat Modares

Résumé

Cet article a pour vocation de proposer une réflexion pédagogique autour de l’erreur, de manière à aider, à la fois l’enseignant et l’apprenant, à mieux se situer vis-à-vis du processus d’enseignement/apprentissage. Nous montrerons entre autres, que l'enseignant peut utiliser l’erreur de l'apprenant comme prétexte, pour lui "délier la langue", et l'inciter à prendre la parole en créant de véritables situations de communication. Cet article rend compte  des résultats d'une étude de terrain relative aux pratiques d’auto-correction, appliquée dans le cadre de trois séries de cours de français langue étrangère, en Iran. Nous verrons également de quelle manière cette alternative de traitement de l’erreur a conduit les apprenants à se responsabiliser à l'égard de leur propre apprentissage.

Mots clés

Titre d’article [Persian]

خطا یک عامل پویا در روند زبان آموزی

Auteurs [Persian]

  • روح الله رحمتیان
  • کامیار عبدالتاجدینی

Résumé [Persian]

هنگامی که در مورد یاددهی و یادگیری زبان های خارجی صحبت می شود فکرجستجوی راه حلی برای پشت سر گذاشتن مشکلات این فرایند به ذهن هر معلم و زبان آموزی خطور می کند. مسأله خطا در حوزه یاددهی و یادگیری فقط به عصری که ما در آن زندگی می کنیم منحصر نمی شود. شناسایی خطا و تصحیح آن به کمک خود زبان آموز می تواند ما را به سوی خود آموزی هدایت کند.
هدف تحقیق حاضر توصیه به تمرکز آموزشی بر روی خطا است که می تواند همزمان هم به معلم و هم به زبان آموز کمک کند تا بدانند در چه مرحله ای از فرایند یاددهی و یادگیری قرار گرفته اند. این تحقیق خطا را ابزاری برای به کار گرفتن آموخته های زبانشناختی در موقعیت های واقعی مکالمه تلقی می کند. بعلاوه در این تحقیق، به منظور استفاده از تمرین های خوداصلاحی، یک کار میدانی هم انجام شده است که نتایج حاصله از تجربه معلم در سه کلاس زبان فرانسه در ایران به صورت مشاهده ذکر شده اند. تصحیح خطا به شیوه تحقیق حاضر در قبولاندن مسئولیت یادگیری زبان به زبان آموز به نتایج با ارزشی دست پیدا کرده است.
هدف اصلی این تحقیق معرفی خطا به عنوان ابزاری در اختیار معلمینی است که می خواهند به یاددهی یادگیری زبان فرانسه پویایی ببخشند. 
 

Mots clés [Persian]

  • خطا
  • یادگیری
  • زبان فرانسه
  • پویایی
  • زبان آموز