چالش های طراحی محتوای آموزشی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش: مورد مطالعه فراگیران بزرگسال زبان فرانسه در ایران
چالش های طراحی محتوای آموزشی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش: مورد مطالعه فراگیران بزرگسال زبان فرانسه در ایران

مبینا قنبری نیا؛ روح الله رحمتیان؛ پریوش صفا؛ محمودرضا گشمردی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1402

https://doi.org/10.22129/plume.2023.368959.1233

چکیده
  در خلال دو دهه اخیر، پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه شبکه جهانی اینترنت، یک روش آموزش مبتنی بر تکنولوژی یعنی آموزش الکترونیکی را ایجاد کرده است. این تحول، جنبه های مختلف آموزش در سراسر جهان را ...  بیشتر
به سمت پویایی دوره های آنلاین: مورد یادگیری زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی در ایران با استفاده از فعالیت های اسمارت
دکترمبینا قنبری نیا 1*، دکترحمیدرضا شعیری2
به سمت پویایی دوره های آنلاین: مورد یادگیری زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی در ایران با استفاده از فعالیت های اسمارت دکترمبینا قنبری نیا 1*، دکترحمیدرضا شعیری2

مبینا قنبری نیا؛ حمیدرضا شعیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402

https://doi.org/10.22129/plume.2023.415092.1263

چکیده
  در طول دهه گذشته، دوره های آنلاین به طور تصاعدی رشد کرده اند. مزایای دوره های آنلاین بسیار زیاد است؛ از جمله انعطاف پذیری، دسترسی و راحتی. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پویایی یک عنصر کلیدی برای ...  بیشتر
چالش‌های زبان آموزان نوجوان درهنگام انجام تکالیف نوشتاری در کلاس زبان فرانسه در ایران
چالش‌های زبان آموزان نوجوان درهنگام انجام تکالیف نوشتاری در کلاس زبان فرانسه در ایران

عاطفه میرزایی؛ رویا لطافتی؛ محمودرضا گشمردی؛ پریوش صفا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 آذر 1402

https://doi.org/10.22129/plume.2023.420010.1266

چکیده
  نوشتن به زبان فرانسو ی به عنوان زبان خارجی در ایران با چالش هایی مواجه است، به ویژه برای نوجوانان. این مقاله به شناسایی چالش های رایجی که نوجوانان در هنگام نوشتن به زبان فرانسوی با آنها مواجه هستند می ...  بیشتر
بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی در کلاس های مجازی زبان فرانسه
بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی در کلاس های مجازی زبان فرانسه

سوده اقتصاد؛ فاطمه کریمی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، ، صفحه 311-348

https://doi.org/10.22129/plume.2024.432266.1273

چکیده
  این جستار به بررسی تمایل به برقراری ارتباط زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه در کلاس‌های مجازی در بافت موسسات زبان می‌پردازد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر عوامل محیطی، روانشناختی و فیزیولوژیکی بر تمایل ...  بیشتر
آموزش ساختار فعل سببی+ کلمه مبین احساسات به زبان آموزان زبان فرانسه در ایران
طاهره محمدپور
پریوش صفا
رویا لطافتی
محمود رضا گشمردی
آموزش ساختار فعل سببی+ کلمه مبین احساسات به زبان آموزان زبان فرانسه در ایران طاهره محمدپور پریوش صفا رویا لطافتی محمود رضا گشمردی

طاهره محمدپور؛ پریوش صفا؛ محمودرضا گشمردی؛ رویا لطافتی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، ، صفحه 349-382

https://doi.org/10.22129/plume.2022.336520.1216

چکیده
  این مقاله که در چارچوب تحقیقات توصیفی و تحلیلی قرار می گیرد قصد دارد مشکلاتی را که احتمالاً فارسی زبانان هنگام استفاده از ترکیب واژگانی- دستوری با آن مواجه می شوند فعل سببی + اسم مبین احساسات (شادی و شگفتی) ...  بیشتر
چالش فرهنگ در آموزش فرانسه با اهداف ویژه: مورد مطالعه : کلاس سطح B1گردشگری - هتلداری – رستوران داری
چالش فرهنگ در آموزش فرانسه با اهداف ویژه: مورد مطالعه : کلاس سطح B1گردشگری - هتلداری – رستوران داری

راضیه صادقپور؛ حسین قناعت

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، ، صفحه 445-481

https://doi.org/10.22129/plume.2023.394336.1251

چکیده
  زبان فرانسه برای اهداف خاص آموزشی است که بر حوزه های خاصی متمرکز است. در این راستا، باید مفاهیم موقعیت ارتباطی،زمینه و بعد اجتماعی-فرهنگی ارتباطات و سخنرانی در موقعیت مورد توجه قرار گیرد (دوفور و پارپت،2018). ...  بیشتر
بررسی تعاملات نوشتاری دانشجویان ایرانی در یک کلاس مجازی زبان فرانسه
بررسی تعاملات نوشتاری دانشجویان ایرانی در یک کلاس مجازی زبان فرانسه

سارا سدیدی؛ سیده یاسمین سجادی

دوره 19، شماره 38 ، دی 1402، ، صفحه 483-505

https://doi.org/10.22129/plume.2024.426868.1270

چکیده
  کلاس­های مجازی دانشگاهی در ایران عموما بر روی بسترهایی مانند Adobe connect برگزار می شوند. معلم در این کلاس ها، برای سنجش مشارکت دانشجویان، ابزارهای زیادی در دسترس ندارد. یکی از این معدود ابزارها، تعداد مداخلات ...  بیشتر
تاثیر حساس سازی در حوزه منظورشناختی در کلاس های زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی: مورد زبان آموزان ایرانی
تاثیر حساس سازی در حوزه منظورشناختی در کلاس های زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی: مورد زبان آموزان ایرانی

رحیم فهندژسعدی؛ سیده یاسمین سجادی

دوره 18، شماره 36 ، 1401، ، صفحه 302-323

https://doi.org/10.22129/plume.2022.353636.1224

چکیده
  منظورشناختی به استفادۀ مناسب از زبان در بافتهای مختلف کلامی گفته می‌شود و طیف وسیعی از موضوعات مانند کنش‌های گفتاری، سیاق کلام، انطباق پیام‌ها با موقعیت ، ژستها، درک منظور مخاطب، شیوۀ کلام، کلام مودبانه ...  بیشتر
بررسی تاثیر آموزش آنلاین بر کسب مهارت تولید شفاهی نزد زبان آموزان ایرانی
بررسی تاثیر آموزش آنلاین بر کسب مهارت تولید شفاهی نزد زبان آموزان ایرانی

فاطمه میرزائی؛ حمیدرضا شعیری؛ محمودرضا گشمردی

دوره 18، شماره 36 ، 1401، ، صفحه 422-441

https://doi.org/10.22129/plume.2022.353800.1223

چکیده
  در این مقاله سعی شده است که تاثیر آموزش آنلاین بر کسب مهارت تولید شفاهی زبان آموزان ایرانی بررسی شود. بر اساس فرضیه این پژوهش، با توجه به اینکه محیط آموزش/یادگیری مجازی غالباً صوتی و تصویری است، زبان آموزان ...  بیشتر
استفاده از متن ادبی جهت اموزش واژه به زبان آموزان مبتدی سطح A1
استفاده از متن ادبی جهت اموزش واژه به زبان آموزان مبتدی سطح A1

شیرین بهمندفر؛ رویا لطافتی

دوره 18، شماره 36 ، 1401، ، صفحه 442-456

https://doi.org/10.22129/plume.2022.323864.1213

چکیده
  استفاده از متن ادبی جهت آموزش واژه به زبان آموزان مبتدی سطح A1چکیدهامروزه با توسعه علم و ارتباطات، یادگیری زبان های خارجی امری ضروری تلقی می شود. ما هر روزه شاهد هزاران کتاب راهنمای آموزشی جهت آموزش زبان ...  بیشتر
تحلیل کیفیت آموزشگاه های زبان درایران و ارائه نظام ارزیابی کیفیت در آموزش زبان فرانسه
تحلیل کیفیت آموزشگاه های زبان درایران و ارائه نظام ارزیابی کیفیت در آموزش زبان فرانسه

سوده اقتصاد؛ آتوسا حسینی

دوره 18، شماره 35 ، مهر 1401، ، صفحه 67-108

https://doi.org/10.22129/plume.2022.352554.1222

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی مسئله استاندارد کیفیت آموزشگاه های زبان فرانسه در ایران می باشد. این مقاله، که بر پایه مطالعات میدانی و تجزیه و تحلیل استانداردهای کیفیت کشورفرانسه بنا شده است، در مرحله بعد به طرح ...  بیشتر
پیوند بین زبانشناسی وادبیات جهت آموزش بهترزبان فرانسه به عنوان زبان خارجی (2/2)
پیوند بین زبانشناسی وادبیات جهت آموزش بهترزبان فرانسه به عنوان زبان خارجی (2/2)

میشل فاوریو

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، ، صفحه 85-116

https://doi.org/10.22129/plume.2021.273221.1181

چکیده
  دراین مقاله که بخش دوم مقاله ایست که در شماره پیش در باره آموزش زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی، از همین مولف، منتشر شد، هدف نخست طرح مشگلات بیان شفاهی است، مشگلاتی که به نسبت نوع متون و موقعیتهای موجود ...  بیشتر
نظارت بر کلاس های زبان فرانسه در ایران:
از تجسس تا نظارت ساختارمند و بهینه در چهارچوب نظریه کنش موقعیت بنیاد
نظارت بر کلاس های زبان فرانسه در ایران: از تجسس تا نظارت ساختارمند و بهینه در چهارچوب نظریه کنش موقعیت بنیاد

راضیه صادق پور؛ پریوش صفا؛ محمودرضا گشمردی؛ حمیدرضا شعیری

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، ، صفحه 143-162

https://doi.org/10.22129/plume.2020.216413.1131

چکیده
  در ایران، با رشد درخواست یادگیری زبان فرانسه و در نتیجه با توسعه گروه های زبان فرانسه در موسسات، موضوع نظارت آموزشی با کیفیت همراه با مشاوره آموزشی، در بحث آموزش از اهمیت خاصی برخوردار شده است. لذا پژوهش ...  بیشتر
استفاده از فناوری دیجیتال در تولید نوشتاری فراگیران زبان فرانسه در ایران
استفاده از فناوری دیجیتال در تولید نوشتاری فراگیران زبان فرانسه در ایران

نازیتا عظیمی میبدی؛ طاهره محمدپور

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، ، صفحه 183-211

https://doi.org/10.22129/plume.2021.270982.1178

چکیده
  امروزه، به دلیل همه گیری Covid 19 و عدم امکان ارائه دوره های حضوری، فناوری دیجیتال و در نتیجه تکنولوژی آموزشی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.مقاله حاضر تآملی است پیرامون تآثیر تکنولو‍‍ژی آموزشی ...  بیشتر
بررسی ضریب همدلی  نزد معلمان ایرانی زبان فرانسه
بررسی ضریب همدلی نزد معلمان ایرانی زبان فرانسه

مطهره مرادیان سرخی؛ رویا لطافتی؛ سارا سدیدی

دوره 16، شماره 32 ، اسفند 1399، ، صفحه 213-236

https://doi.org/10.22129/plume.2021.251866.1165

چکیده
  همدلی به معنای توانایی احساس و درک احساسات درونی فرد دیگر است. این مفهوم نسبتاً ساده به نظر می رسد ، اما در  واقعیت و شرایطی نظیر کلاس درس، دارای پیچیدگی است. رویکرد  همدلانه ، فرصت درک بهتر فراگیران ...  بیشتر
یادگیری مشارکتی مهارت نگارش فرانسه بر بستر اینستاگرام
یادگیری مشارکتی مهارت نگارش فرانسه بر بستر اینستاگرام

سوده اقتصاد

دوره 16، شماره 31 ، شهریور 1399، ، صفحه 29-54

https://doi.org/10.22129/plume.2020.238786.1150

چکیده
  امروزه، استفاده های آموزشی، از جمله یادگیری زبان تبدیل به یکی از کاربردهای شبکه های اجتماعی شده است، چراکه این بستر برای کاربران خود امکان برقراری ارتباط با دیگر کاربران، به اشتراک گذاشتن اطلاعات، و ...  بیشتر
بهره برداری از متون ادبی برای پرورش مهارت پراگماتیک زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه
بهره برداری از متون ادبی برای پرورش مهارت پراگماتیک زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه

سیده یاسمین سجادی؛ رویا لطافتی؛ محمودرضا گشمردی؛ پریوش صفا

دوره 16، شماره 31 ، شهریور 1399، ، صفحه 219-224

https://doi.org/10.22129/plume.2020.202844.1114

چکیده
  در این مقاله به بررسی مهارت پراگماتیک زبان آموزان ایرانی زبان فرانسه در تولید کنش گفتارهای پیشنهاد دادن و دعوت کردن می پردازیم و تاثیر بهره برداری از متون ادبی را بر میزان عملکرد زبان آموزان در به کارگیری ...  بیشتر
کاربرد رمان‌های دا نیل پناک در آموزش زبان فرانسه
کاربرد رمان‌های دا نیل پناک در آموزش زبان فرانسه

مطهره مرادیان سرخی؛ رویا لطافتی؛ حمید رضا شعیری؛ محمودرضا گشمردی

دوره 14، شماره 28 ، اسفند 1397، ، صفحه 81-102

https://doi.org/10.22129/plume.2019.133221.1061

چکیده
  دانیل پناک یکی از نویسنگانی است که حرفه معلمی را ترک کرده تا خود را به طور کامل وقف نویسندگی و ادبیات کند. مهم‌ترین ویژگی رمان‌های وی بازتاب تفکرات آموزشی و پرورشی در آنهاست وتلاش او برای نمایش رفتارها، ...  بیشتر
درک نوشتاری: توانمندی  بوسیله درک متن، تعبیر متن و راهبردهای خواندن
درک نوشتاری: توانمندی بوسیله درک متن، تعبیر متن و راهبردهای خواندن

مهری بهرام بیگی

دوره 14، شماره 27 ، شهریور 1397، ، صفحه 7-21

https://doi.org/10.22129/plume.2018.115992.1046

چکیده
  تعریف مفهوم درک مطلب ، در قلمرو آموزش زبان ها -به گفته ژان پی یر روبر- عملی ذهنی است که به رمز گشایی یک پیام شفاهی توسط شنونده یا یک پیام نوشتاری توسط خواننده می پردازد.این مفهوم به گفته ژان پی یر کوک قابلیتی ...  بیشتر
تاثیر آموزش معکوس بر روی یادگیری زبان آموزان خردسال زبان فرانسه
تاثیر آموزش معکوس بر روی یادگیری زبان آموزان خردسال زبان فرانسه

محمود رضا گشمردی؛ راضیه صادق پور

دوره 14، شماره 27 ، شهریور 1397، ، صفحه 71-88

https://doi.org/10.22129/plume.2018.113358.1040

چکیده
  در آموزش سنتی، فعالیت‌های شناختی سطح پایین (شناخت و درک) در کلاس انجام می‌شود و فعالیت‌های شناختی سطح بالا (تجزیه و تحلیل، نتیجه‌گیری و تولید) در خانه بدون کمک معلم صورت می‌گیرد. در آموزش معکوس، مراحل ...  بیشتر
بررسی مشکلات دانشجویان زبان فرانسه در یادگیری حروف تعریف معین، نامعین، ادغامی و مقداری
بررسی مشکلات دانشجویان زبان فرانسه در یادگیری حروف تعریف معین، نامعین، ادغامی و مقداری

سعدی جعفری

دوره 14، شماره 27 ، شهریور 1397، ، صفحه 89-114

https://doi.org/10.22129/plume.2018.100600.1025

چکیده
  چکیدهبا توجه با تفاوتهای دستوری میان زبانهای فارسی و فرانسه، به نظر می رسد که زبان آموز ایرانی برای یادگیری نکات گرامری غایب از زبان مادری خویش با مشکلاتی مواجه خواهد شد. مقاله حاضر در صدد است تا به مطالعه ...  بیشتر
همبستگی میان عناصر کلان حرکتی و کلام: مورد زبان آموزان مبتدی فرانسه در ایران
همبستگی میان عناصر کلان حرکتی و کلام: مورد زبان آموزان مبتدی فرانسه در ایران

فاطمه زرع کار؛ روح الله رحمتیان؛ پریوش صفا

دوره 14، شماره 27 ، شهریور 1397، ، صفحه 225-240

https://doi.org/10.22129/plume.2018.106478.1031

چکیده
  در یاددهی/ یادگیری زبانها، نقش بدن همواره از اهمیت زیادی برخوردار است. با ارجحیت بخشی به نظام شفاهی زبان در طول تحولات آموزش زبان، به عنوان مهارتی که باید تقویت شود، عناصر کلان- حرکتی جایگاه ویژه‌ای در ...  بیشتر